rätt att gasa judar?

Mamma tror alltid att jag bara ligger och kollar på film och petar mig i näsan när jag ligger i sängen med datorn. Sanningen är faktiskt att jag läser ganska ofta om psykologi och filisofi. Ibland kan det sluta någon helt annan stans, som igår när jag såg the beach med Leo (såklart) och så såg han en hajfena. En fena han trodde tillhörde en vithaj. Jag stannade genast filmen och tänkte ''finns det vithajar i varmt vatten?'' sen satt jag och läste om hajar om 2 timmar. Jag tycker sådant är väldigt intressant haha. Jag sitter just nu och läser om det kogniktiva och (respektive, var det någon som rättade mig) humanistiska perspektivet men det är en fråga i mitt huvud som vägrar lämna! 

 

Mina senaste tankar cirkulerar kring frågan ''vem har rätt att ha rätt''. Förstår ni vad jag menar? Om man tycker man har rätt så har man ju rätt, men vem bestämmer om man har rätt? Som i Ryssland, då man har bestämt att det är rätt att det är fel med homosexualitet. Sådant där är så jävla farligt... Alla tycker ju olika, men vad är det som avgör rätt/fel? Människans uppväxt, tankar, påverkan från yttre världen. Hitler hade ju ''rätt'' om sin teori om Judarna. Det var hur många som helst under Nazi-tiden som höll med honom! Och så många människor kan ju inte haft fel! Eller?.. Vi i dagens läge i Sverige, som är väldigt ickeracistiskt land, tycker ju att Hitler var en hjärtlös och kall människa. En rolig sak är att Hitler brydde dig mycket om människor och djur, han var till och med vegetarian och det var väl inget fel med att gasa judar för han hade ju rätt under sin tid. Tyckte han. Hans teori stämde, enligt han och många andra. Vi tycker det är fel för att vi har rätt! Och det är ju FEL att mörda folk! Men vem bestämmer det? Majoriteten? Hhmmm... Kluring... 

 

 
 
 
Jag måste tillägga att jag inte tycker Hitler har rätt. Hitler har fel, för att jag har rätt. 
 
 

Mikaela //

Klockrent skrivet!

Skrivet 2013-11-12 kl. 07:28:20
URL: http://mikaelanymans.blogg.se/
Hanna //

Fattar hur du tänker, innan alla andra som tänker kommentera, om ni är arga, läs exakt vad hon skrev. Kan gissa att inte många förstår och blir arga.

Skrivet 2013-11-12 kl. 07:34:29
URL: http://HANNAFRIDAS.BLOGG.SE
Amanda<3 //

Haha bra skrivet! Ha det bra! Kram❤❤❤

Skrivet 2013-11-12 kl. 07:35:00
Elin //

Bra skrivet!

Skrivet 2013-11-12 kl. 07:38:25
URL: http://bloggareello.blogg.se
Sara //

Så sant!!!!

Skrivet 2013-11-12 kl. 07:48:25
URL: http://sknn.blogg.se
Ida //

Superbra skrivet Zara. Du är så bra på att skriva du!!;))
Din blogg är så bra du skriver om ALLT och åååå vad bra det är.
Kram Ida

Skrivet 2013-11-12 kl. 07:50:09
Ida //

Annars väldigt fina bilder. Dina kinder ååh;))
Kram Ida

Skrivet 2013-11-12 kl. 07:51:18
julia //

Fan va bra du är på att skriva, klockrent!

Skrivet 2013-11-12 kl. 08:00:46
Anonym //

Jag gillar dig mycket zara och förstår ditt tänk. Dock måste jag säga att detta exemplet du tog med judarna var väldigt drastiskt i ditt ställningstagande. Dåligt exempel med tanke på va som hände under den tiden och att de var ett massmord. De är klart att de är fel. Tycker de finns bättre exempel du kunnat ta hör som passar mer in i ämnet. Och ja jag är själv jude

Svar: vad har mitt ställningstagande med detta att göra? Det framgår ju klart och tydligt att jag inte är på Hitlers sida och jag tycker det är en ganska bra jämförelse då det var exakt så det gick till. Jag menar, jag har många judiska kompisar och alla i hela världen vet väl att det var massmord. Jag tyckte det passade väl in i mitt ämne då det var det jag pratade om och ville dramatisera. Som att säga att pi inte passar in i matematik. Du kan inte ta illa upp så fort Hitler dra upp. Han var en intressant man och jag tycker hans tänk, och hela nazismens tänk är det. Observera att jag inte sa bra, utan intressant. Ha en fin dag <3
zara

Skrivet 2013-11-12 kl. 08:03:44
Linnea //

Älskar dina tankar om olika åsikter!

Skrivet 2013-11-12 kl. 08:13:51
URL: http://linnealinita.forme.se
FYI //

Det heter kognitivt respektive humanistiskt perspektiv ;)

Skrivet 2013-11-12 kl. 09:51:56
Ishapeme 17 år //

Läs gärna min blogg där jag skriver om kampen från "lider av fetma/ kraftigt överviktig" tills jag får en hälsosam vikt, samt om vad jag stör mig på för ex. dieter m.m, samt om min vardag men inte för mkt ;)
Kram!

Skrivet 2013-11-12 kl. 10:05:19
URL: http://ishapeme.blogg.se
Emelie //

Inte för att vara sån men jag tror nog inte leo i filmen trodde att fenan tillhörde just en stor vithaj, när man ser en hajfena så tänker man nog bara "haj!" inte på vilken sort det är. Och om jag minns rätt så var det en relativ liten haj i filmen, en vithaj är det största och äcklagaste som finns!

Svar: men han sa ju det i filmen -.-
zara

Skrivet 2013-11-12 kl. 11:09:38
sanna //

"i dagens läge i Sverige, som är väldigt ickeracistiskt land" förlåt men du måste läsa på lite innan du uttalar dig. Sverige är långt ifrån "ickeracistiskt" TYVÄRR men så är det. Vi har ett främlingsfientligt parti i vår riksdag och bara det säger ganska mycket om hur dagens läge ser ut.

Svar: Sverige är ett väldigt snällt och öppet land, ja.
zara

Skrivet 2013-11-12 kl. 11:14:12
Andreas //

Rätt och fel handlar om att lägga skam och skuld.

En människa är värdefull, alltid, därför är människan aldrig fel. Är då handlingen fel? Nej, men den kan vara destruktiv och negativ.
Ni kan kasta bort det begreppet :)
Här på jorden finns det dom som omedvetet väljer att vara elakingar, de vet inte bättre.
Och det finns de som medvetet väljer att respektera andra, för att de mår bättre av det. Inte för att det är rätt.
Men ni har rätt att grubbla vidare om ni vill.

Skrivet 2013-11-12 kl. 12:51:07
Emma //

Gud vad du skriver intressant. Så himla bra frågeställningar. Du borde bli typ professor eller lärare. Din blogg och ditt skrivande har fått igång frågeställningarna i mitt huvud. Detta är varför din blogg är Sveriges bästa.

Skrivet 2013-11-12 kl. 13:23:50
Melissa //

Hej Zara!

Se filmen Hanna Arendt, det är lite av de tankarna du redan börjat med - som en fortsättning av din tankeprocess.

Kram

Skrivet 2013-11-12 kl. 13:31:19
En blogg om 5 systrar - Systrarna Backström♥♥♥ //

clever girl :D! kul att se en "annan sida" av dig. Om du fattar vad jag menar!? haha :) / Ida

Skrivet 2013-11-12 kl. 13:48:37
URL: http://systrarnabackstrom.se
Anonym //

shit, vilken pinsam pod....

Skrivet 2013-11-12 kl. 14:05:18
Lisa //

Jag tycker att Hitler hade helt fel! Hur kan man gasa ihjäl 9 milijoner judar? Jag tycker hitler var en feg jävel att ha haft ihjäl 9 miljoner oskyldiga människor och sedan ta sitt liv? Hur kan man göra något sånt? Jag tycker han ska skulle ha död på det värsta möjliga sätt!!

Skrivet 2013-11-12 kl. 14:20:23
Eline //

Sååååå sant! Många i Sverige ser ner på andra länder som inte är lika öppna osv som vi men vem har sagt att vi har rätt?

Enligt min åsikt kan man dock bara rätt så länge man inte kränker någon annan eller bryter de mänskilga rättigheterna eftersom de enligt min åsikt är rätt...

Skrivet 2013-11-12 kl. 14:30:23
Sara //

så himla bra skrivet! Måste för det första säga att jag trodde jag var enda som kunde vara så intresserad av en massa saker som alla mina vänner tycker är 'slöseri med tid' och 'tråkigt'. Men det är ju INTRESSANT.
Och för det andra så fick jag helt ändra uppfattning om dig nu när jag kom in på din blogg. Trodde förr att du bara var en vacker flicka som kunde sjunga, men du kan ju för fan tänka också (någonting jag inte kan tillskriva alla mina bekanta haha).
Bra skrivet! Fina funderingar och fortsätt med sådant! :3

Skrivet 2013-11-12 kl. 14:51:57
URL: http://www.sarabostrom.webblogg.se
Kajsa Kravat //

Herregud vad dum du är ... spelar väl inte ens roll om Hitler hade rätt eller ansåg att han hade rätt? Att ta en annan människas liv innebär att du anser dig ha rätten över en annan persons existens, vilket ingen har rätt till. Vad man gör med sin egna kropp är en sak men om ens Gud själv kom ner på jorden och påstod att det är okej för män att våldta kvinnor så kanske det är rätt enligt dig?
Och ja jag överdriver men det är bara inspirerat efter ditt intelligenta påstånde Blondie...

Nu när jag ändå håller på så kan jag passa på att fråga hur fan du hade känt dig om din kille skapade ett blogginlägg och vartenda inlägg han gjorde handlade om hur jävla sexig Megan Fox är? Tänk på det nästa gång innan du skriver om "Lelle".

Slutligen (Nej jag läser inte din blogg men en kompis brukar skicka dina inlägg ibland för att reta upp mig för hon vet att jag inte är ditt största fan) det finns absolut ingen passion i det du gör och i bästa fall kommer du bli en b-artist. Du SKRIKER efter stora scener och människor som kastar sina tröjor och kalsonger på dig från publiken. En riktig artist strävar alltid efter det bästa JA, men hade varit lika lycklig att få uppträda på mindre scener och bara få sjunga inför människor. Du är ju uppenbarligen bara ute efter kändisskap. Och du är 15-16 och du sjunger inte ens egenskriva låtar, vad säger det om dig....? Med andra ord kommer du aldrig bli någon storstjärna som Ed Sheeran eller nånsin inspirera någon ...
O för övrigt behöver du media träning också... Du måste skilja på en offentlig blogg och en dagbok; speciellt om man är en halv-hatad artist som du redan tycks vara ...


Piece out och ha en fin dag tjejen :*

Skrivet 2013-11-12 kl. 15:18:13
Anonym //

shit vilken snygg hårfärg!!

Skrivet 2013-11-12 kl. 15:19:16
URL: http://psychedelique.blogg.se
Anonym //

GUUUUD VAD JAG HÅLLER MED DIG!!!! Om hitler alla

Skrivet 2013-11-12 kl. 15:46:07
Anonym //

Asså*

Skrivet 2013-11-12 kl. 15:46:18
Anonym //

Hej! Undrar om du driver eller är brutalt efterbliven =)

Skrivet 2013-11-12 kl. 16:00:08
lisa //

Läs på lite om världskrigen och definitivt om Rysslands historia eller hur det var under Sovjet så kanske du får fram svaret du är ute efter. Ett tips också, ändra rubriken!

Skrivet 2013-11-12 kl. 16:04:29
Anonym //

Hitler hade ju ''rätt'' om sin teori om Judarna. Det var hur många som helst under Nazi-tiden som höll med honom! Förlåt.. men har du läst på någonting om Hitlers "teori"? Vet du vad rasbiologi är?

Sen undrar jag var fan du lär dig dina saker. "Han hade ju rätt för att många höll med honom".. Vet du vad som hände under andra världskriget? Hitler ljög för hela Tyskland. Han lovade sjukvård, mat osv, därför hängde alla med honom.

Tycker du att läran om att det finns en "Ultimat människa" är rätt, eftersom att många tyckte så.. Jag menar, det ledde ju bara till att över 6 miljoner oskyldiga människor dog på grund av utseende.

Skrivet 2013-11-12 kl. 16:05:38
Sofia //

Har älskat din blogg länge men, ursäkta men skämtar du med vad du skriver? Det här är uppretande nästan som att du försöker provocera dina läsare. "Hitler hade rätt om sin teori om judarna", vet du ens vad han trodde?

Du är ju efterbliven på riktigt.

Skrivet 2013-11-12 kl. 16:08:31
Erik //

You just went full retard, never go full retard.

Skrivet 2013-11-12 kl. 16:10:34
Linda //

Man blir fan rädd när man läser kommentarerna. Zara reflenterar bara, om ni läser hela inlägget så förstår ni. Hon säger ju inte att Hitler hade rätt, hon reflekterar ju bara.

;)

Skrivet 2013-11-12 kl. 16:23:49
Johanna //

Hej Zara! hur kommer man i kontakt med dig för att diskutera bloggsamarbeten?

Skrivet 2013-11-12 kl. 16:25:49
rebecca //

Haha är exakt likadan! Kan sitta och läsa i timmar!

Bara för man tycker det är intressant betyder det inte att det är bra. Det intressanta är oftast det felaktiga och dåliga. För det bra är man redan klar över. Och precis som du säger gjorde ju Hitler rätt, ur hans perspektiv, för att HAN ansåg att det var det rätta. Detta betyder dock inte att man menar att det var objektivt rätt.

Skrivet 2013-11-12 kl. 16:59:59
Anonym //

skrev du detta inlägg för att provocera eller är du efterbliven?

Skrivet 2013-11-12 kl. 17:08:40
Alva //

hahahhah.... dom flesta människor har ett sunt förnuft, vissa har det inte. Hitler hade INTE det. och allt detta med att han var vegetarian/rädd om djur etc hör egentligen inte till.
Han brydde sig inte om någon, det är uppenbart att du inte har någon somhelst aning om hans bakrund, hur han har behandlade de flickor han gifte sig med och även anhöriga.
Han lurade Tysklands regering, han lurade det tyska folket. hur kan du skiva ''det var hur många som helst under Nazi-tiden som höll med honom! Och så många människor kan ju inte haft fel''
Jo KANSKE för att dom flest inte visste hur jävla illa det låg till, och om du har sett inspelningar från hans tal (vilket dom förmodligen inte har) så framgår det tydligt att han var extremt manipulativ. Vilket betyder att han spelade på folks känslor, och det var genom detta han fick folkstöd, inte genom att säga '' hej jag vill ta över världen samt tortera och utrota alla judar/handikappade/Romer/homosexuella/mörkhyade människor på hela jorden eller aah alla som inte var arier . NEJ,
Det var ren tur att han lyckades få sån makt (tack vare den extrema fattigdom som fanns i Tyskland efter första världskriget och regeringens svek efter Versaille-avtalet i frankrike)
Jag hade kunnat komma på 100 mer faktorer som tyder på att du har missupfattat mycket av andra världskriget.
Och att Sverige skulle vara ett ickeracistiskt land stämmer tyvärr inte heller till fullo Zara.
Men det kan lätt se ut så!! SD är uppe i 10% igen och 1 av 10 svenska medborgare över 18 röstar på SD. (SD har påträffats ha mycket lika åsikter som Hitlers parti hade.) gäller att börja tänka ett steg länge :))
Jag är 16 år precis som du, och aah vi har uppenbarligen väldigt olika ''reflektionsätt''

Skrivet 2013-11-12 kl. 17:11:46
Tanja //

Zara. Hitler gjorde faktiskt propaganda och ljög för folket och nazisterna skapade en falsk bild av judarna och ritade om de till troll och allt elakheter. Själv har jag sett ganska sjuka filmer som handlar om 2:a världskriget och jag grät för så hemskt var det. Det låg döda människor i högar som har blivit gasade och sedan slängdes de.

Varken Hitler eller någon som höll med honom hade rätt. Har du verkligen jobbat med 2a världskriget? ;O

Skrivet 2013-11-12 kl. 17:19:33
Kajsa Kravat //

Herregud alla 12 åringar som tror de kan nånting om Hitler och hysterin så fort någon nämner Hitler. I bet folk inte varit lika hysteriska om hon tagit upp alla offer i Syrien eller andra regeringar som förtrycker sitt folk (men det är såklart bara för att hon inte lika påläst om sådant men kan säkert Hollywood utanpå och inanpå) ...
Ja Hitler botade visst problem och gjorde jävligt mycket för landet men Ja han hade också ett icke-humanistiskt ideal som innebar att ha rätten över andra människors existens.

Sen att Zara är allmänt naiv och trög är ju en annan sak haha men jag blir lika irriterade av hennes inlägg än av era kommentarer xD

Skrivet 2013-11-12 kl. 17:25:46
Anonym //

Alla i Tyskland blev hjärntvättade stt tycka det som hitler tyckte var "rätt" som allt med Hitler Jungen osv..

Skrivet 2013-11-12 kl. 17:30:42
Miranda //

"En rolig sak är att Hitler brydde dig mycket om människor och djur, han var till och med vegetarian" Snälla, jag ber dig, förklara hur du tänker när du säger att Hitler brydde dig mycket om människor. Tycker du att man visar någon som helst mänsklighet när man är så jävla grym att man smälter andra och gör tvål av dem, gasar folk man inte tycker "passar in" (det är ganska kul faktiskt, eftersom Hitler själv inte passade in i kriterierna han satte för vilka han tyckte hade rätt att leva då han inte är arie), drar ut folks guldtänder, tar guldringar och till och med glasögon och säljer de för att sedan gasa de till döds. Jag antar att du inte heller vet om att de flådde judarna för att göra pärmar eller rakade av deras hår för att sedan göra filtar av det till den tyska armén?
Och vad fan har det med att han var vegetarian att göra med ditt ämne? Gör det honom, på något sätt, mindre obarmhärtig?
Så kom fan inte och säg att Hitler brydde sig mycket om människor. Patetiskt.

Skrivet 2013-11-12 kl. 17:36:18
Anonym //

Du borde skippat Hitler exemplet✌️

Skrivet 2013-11-12 kl. 17:54:02
Cecilia - Träning, foto & vardag //

Klockrent skrivet! Vi tycker ju att det är okej att käka djur... osv... bra skrivet iaf!

Skrivet 2013-11-12 kl. 18:01:40
URL: http://ceciliasj.blogg.se
Hannah //

Hej! Säljer av en massa saker efter min garderobsrensning, allt från skor, smycken och kläder. Allt är i fint skick då det mesta är oanvänt/använt några få timmar en dag. Kika gärna in och fynda något! :) http://miniwini.blogg.se/

Skrivet 2013-11-12 kl. 18:07:50
URL: http://miniwini.blogg.se/
Hannah //

Hej! Säljer av en massa saker efter min garderobsrensning, allt från skor, smycken och kläder. Allt är i fint skick då det mesta är oanvänt/använt några få timmar en dag. Kika gärna in och fynda något! :) http://miniwini.blogg.se/

Skrivet 2013-11-12 kl. 18:07:50
URL: http://miniwini.blogg.se/
Anonym //

Är man inte påläst om något borde man kanske inte uttala sig! :)

Skrivet 2013-11-12 kl. 18:16:47
Nadeen //

Undrar faktiskt jag med.. Vem har rätt..?

Skrivet 2013-11-12 kl. 18:23:15
URL: http://nadeens.blogg.se
Nina //

Förstår vart du vill komma. Måste först säga att Sverige inte är ett icke-rasistiskt land, över 10% röstar på SD exempelvis. Många är smygrasister etc. Ett exempel är uppdrag gransknings granskning om hur de sållar i friskolorna, rasism och diskriminering bara där.

Nu till det du pratar om. Det är normer och normaliteter det handlar om tror jag. I dagens Sverige tycker vi t.ex. att det är normalt att kvinnor också jobbar, det är en nomaliet, det var et inte förut utan då var det norm att kvinnor skulle vara hemma, ta hand om barnen och hushållet samt laga mat åt mannen.

Skrivet 2013-11-12 kl. 18:36:36
URL: http://ninaemmac.blogg.se
Nyfiken //

Zara jag vet inte hur du jobbar med en publicist i din nutida kariär. Men tycker du inte att det känns lite dumt att ta upp sådana här frågor? Du är en fantastiskt sångerska och artist MEN, Du är också 15 år gammal har precis börjat gymnasiet och har förmodligen ofta väldigt bägrensad kunskap gällande de saker du tar upp i din blogg. Jag undrar bara om det du skriver behöver godkännas av någon i ditt team eller om du kan skriva vad du vill. För om det är det andra alternativet så bör du tänka på att du faktiskt har fans som är äldre än dig och ser det du skriver som nonsens författat av en "liten flicka".
Hur som helst tycker jag att du är grym och om några få år när du är mer välkänd kommer du vara yttligare en anledning till att vara stolt över sitt hemland

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:01:35
Sofia //

Hej! i min blogg kan ni läsa om träning, hälsa, recept, tips m.m, kolla gärna in min blogg & tyck till! www.behealthy.devote.se

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:03:02
URL: http://behealthy.devote.se/
Nathalie //

En rolig sak är att Hitler brydde dig mycket om människor och djur, han var till och med vegetarian och det var väl inget fel med att gasa judar för han hade ju rätt under sin tid.

Att du reflekterar på ett sånt här sätt gör mig upprörd. Du har väldigt många barn, speciellt yngre än dig som ser upp till dig. Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om, heller är du inte väldigt påläst.
"Så många människor kunde ju inte ha fel".. Det är farligt att det ens finns såna här åsikter idag. Hitler var en manipulatör som hjärntvättade och använde propaganda för att styra fram sina åsikter. Han var vegetarian, får han därför döda 6 miljoner människor? Judar, romer, homosexuella, handikappade, mörkhyade dog i gigantiska nummer på grund av hat..

Jag hoppas att du inser vad du har skrivit..

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:12:57
Nathalie //

En rolig sak är att Hitler brydde dig mycket om människor och djur, han var till och med vegetarian och det var väl inget fel med att gasa judar för han hade ju rätt under sin tid.

Att du reflekterar på ett sånt här sätt gör mig upprörd. Du har väldigt många barn, speciellt yngre än dig som ser upp till dig. Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om, heller är du inte väldigt påläst.
"Så många människor kunde ju inte ha fel".. Det är farligt att det ens finns såna här åsikter idag. Hitler var en manipulatör som hjärntvättade och använde propaganda för att styra fram sina åsikter. Han var vegetarian, får han därför döda 6 miljoner människor? Judar, romer, homosexuella, handikappade, mörkhyade dog i gigantiska nummer på grund av hat..

Jag hoppas att du inser vad du har skrivit..

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:12:58
talala //

På vilket sett hade hitler "rätt" i sin teori om judarna? Antisemitismen var djupt rotad i Europa. Skulle inte hålla med om att Hitlers som du kallar dem "teorier" stämde, istället skulle jag lägga större vikt på den tradition som fördes vidare och att det blev en naturlig del för Hitler.

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:18:26
Sebbe //

Mja, trots att jag förstår vad du menar så kan jag tycka att detta är något osmakligt. I respekt för de som gasades så är det i alla fall i min åsikt fel att belysa nazismen på det sätt som du gör i detta inlägg. Men det är bara mina två cent!

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:20:12
zlatan //

JA det är rätt fortsätt! heja hitler

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:22:45
Frida //

Hej!
Titta gärna in på vår nystartade blogg Blöjor och bus vettja och se hur vår lilla familj har det i vardagen :) http://blojorochbus.blogg.se

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:31:37
URL: http://blojorochbus.blogg.se/
Julia //

Du är väldigt klok Zara, och det menar jag verkligen! Det kan du vara stolt över!

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:33:30
Sara //

Tänk nästa gång innan du skriver, detta blev väldigt rörigt. Eller be någon av dina assistenter sköta skrivande, det märks att du inte är i skolan så ofta gumman.

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:40:41
isabella //

I de fallet med judarna så handlar det inte vem som har rätt och fel utan att hitler var en riktigt bra talare. Han fick så många människor med sig och alla började tro på honom. När han och hans folk blivit tillräckligt stora vågade ingen säga emot för då sköts man.... Där handlade det inte om rätt och fel utan att Hitler höll tal så bra så att människorna blev hjärntvättade...

Skrivet 2013-11-12 kl. 19:58:51
Anonym //

Svar till "Kajsa kravat" : jag hoppas du skämtar? Helt sjukt ditt beteende, skärp dig! Tar du dig rätten att få skriva vad du vill? Ja, det bara skriker avundsjuka från dig, för att Zara lyckats!

Till er andra! Snälla läs texten innan ni kommenterar? Hon skriver INTE att hon tycker det var bra så hände under förintelsen, utan hon skriver att då ansågs det rätt av hitler och hans anhängare, men att de flesta idag och även hon tycker det är sjukt det som hände.

Skrivet 2013-11-12 kl. 20:14:00
Evelina //

Asså va alla ska tjata om Hitler.... det var ju inte ens hitler Zaras inlägg handlar om.. sluta tjata bara -.-
fortsätt vara dig själv Zara <3

Skrivet 2013-11-12 kl. 21:29:14
Anonym //

roligaste jag läst; kajsa kravts kommentar

Skrivet 2013-11-12 kl. 21:32:27
C //

Jag tror jag förstår vad du menar med texten, och håller helt med. Men när du skriver "Det var hur många som helst under Nazi-tiden som höll med honom!" så måste jag bara påpeka att det egentligen var ytterst få, och det tyska folket visste inte vad Hitler gjorde med judarna. Inför folket sa han att han skickade dem till platser där de fick arbeta, och visade filmer från lägren där det såg ut som att judarna behandlades på ett "mänskligt" sätt så att säga. Han sa inte till folket att han gasade ihjäl dem eller att han lät dem svälta ihjäl. Det kom fram senare. Inte ens alla som var högt satta i Tyskland visste vad som egentligen försegick med judarna. Hitler var en bra talare. Sen hade folket i Tyskland inget större val än att "vara nazister", det var antingen det eller så fick man ingenting. Folket som inte var nazister fick väldigt begränsade möjligheter, och det var så Hitler till en början fick med sig folket BLA. Han erbjöd dem ex, skolkläder och andra saker som var bra att ha, och dem som inte var nazister fick inte ta del av det. Men det fanns självklart dem, bokstavligt talat, dumma människorna som var emot judar osv, men antalet hade inte varit lika stort om dem visste vad som egentligen försegick är jag nästan helt säker på. Detta är självklart inte det ända exemplen och det är självklart mer invecklat och mer fakta kring hur han kom till makten och historien bakom nazismen. Men i det stora hela. Jag vill inte felanklaga dig på något sätt, detta är bara lite fyi, eftersom att det verkar som om du var lite intresserad i ämnet.

Och till alla de som säger att Zara borde tänka på vad hon skriver, frågar ifall hon har någon som kollar igenom inläggen innan de publiceras och ber henne se skillnad på en dagbok och offentlig blogg så har Sverige faktiskt tryckfrihet vilket innebär att hon får skriva och publicera i stort sätt vad hon vill (dessutom betyder ordet blogg specifikt "dagboksanteckningar på en webbsida", så du bad henne se skillnad på en dagbok och offentliga dagboksanteckningar på en webbsida.. Njaeee). Vad ni förmedlar genom att säga det är att människor inte får skriva ut sina egna åsikter och tankar? Vilket var lite så Hitler arbetade under andra världskriget med dem som var emot nazism :-) Bra hörrni!

Det är inte heller någons ensak vad hon skriver eller hennes ansvar att uppfostra 12-åringar. Det är också som sagt en BLOGG, och ingen fakta hemsida om nazism ni är inne på. Så calm down och ta allt med en nypa salt.

Skrivet 2013-11-12 kl. 21:33:36
C //

det där blev mycket längre än vad jag trodde att det skulle bli........

Skrivet 2013-11-12 kl. 21:34:01
Anonym //

ALLA HATERS SNÄLLA LÄS

Zaras inlägg handlar inte om hurovida Hitler hade rätt eller fel utan om hur man avgör vad som är rätt och fel, vem har rätt att bestämma vad som är "rätt"? Självklart tycker vi att Hitler hade fel eftersom vi lärt oss det och eftersom mord är ansett fel i hela världen. Exemplet och rubriken är överdramatiserad för att väcka uppmärksamhet så ta det med en nypa salt and hear her out!

Läs igen och om ni fortfarande tycker att Zara är helt efterbliven så kan jag LOVA er allihopa att ni tyvärr är människor som aldrig kommer nå högre än medel i IQ. Ni förstår det inte själva och jag skriver inte för att provocera men i det här fallet så gör ni bara bort er själva and I pity you för ni kommer aldrig förstå det!

"Piece out" för att citera Kajsa Kravat som skrivit lite högre upp här! ;)

Skrivet 2013-11-12 kl. 21:40:46
Alice Sigfridsson //

Hej Zara!
Jag heter Alice och går i årskurs 7. Jag är extremt intresserad av historia, samhällskunskap och vetenskap (främst psykologi) och jag kan säga att jag är mycket insatt och har goda kunskaper om Andra världskriget. Först och främst så tycker jag att det är skrattretande och minst sagt PINSAMT att gå in här och läsa folks kommentarer. Jag brukar inte kommentera bloggar men folks totala oförmåga att förstå och tolka en texts innehåll provocerar och, framförallt, oroar mig.
I detta inlägg har Zara inte uttryckt några som helst positiva personliga åsikter om Hitler och hans politik. Tvärtom framgår det ju tydligt att hon inte håller med honom, precis som hon sa.
Detta har förövrigt väldigt lite med Andra världskriget att göra. Så att börja skriva uppsatser om det är helt orelevant i sammanhanget. Det handlar om, PRECIS SOM ZARA SÄGER, vem har rätten att ha rätt?

Enligt mig, så är det rätt att leva på ett sätt och tro på något som strävar efter att alla människor ska bli lyckliga. Sen kan inte alla människor bli lyckliga. Jo, såklart att alla har förmågan, men sin egen lycka måste man ta själv. Att däremot hindra en annan människa från att ta sin egen lycka, det är FEL. Att hindra en annan människa gör man genom att kontrollera, förtrycka, såra, skada eller sabotera för denne, bland annat. Skillnaden mellan rätt och fel kallas för etik och senare moral. Man måste kunna skilja mellan fakta och moral.Att säga att Erik är tre meter lång är fakta. Oavsett om påståendet är sant eller ej, för det går att kontrollera. Maja tycker att Stockholm är Sveriges trevligaste stad. Det går inte att bevisa, men inte heller motbevisa. Folk har helt enkelt olika åsikter om Stockholm. Samma sak är det med rätt och fel. Vad man tycker grundar sig precis som du säger i hur man är uppfostrad, vilka personer man har i ens närhet och vilken egen personlighet man har.

Majoriteten, skulle tycka som jag. Att rätt är det som gör flest lyckliga och fel är det som gör andra olyckliga. Hitler däremot, som förövrigt var en sjuk men mycket intelligent man och en utomordentlig talare, trodde på en ideologi som kallas för rasideologin som går ut på att människan är indelad i biologiska och exklusiva enheter som kallas "raser" och att respektiva är mer värda en andra. Detta tankesätt grundade han sina åsikter och sin omänskliga politik mot blandannat judar på. Egentligen var det ju inte hans åsikter det var fel på, utan tankesättet. Eftersom att, kära vänner, DINA ÅSIKTER ÄR EN PRODUKT AV DITT TANKESÄTT.

Visst, att prata om Hitler i en diskussion om rätt och fel är kanske lite grovt med tanke på att han var en massmördare och extremt manipulativ. But still. Det var vad han ansåg var rätt. Jag tycker fortfarande att det är en ganska bra jämförelse.

Intressant Zara, du borde skriva mer om sånt här i bloggen!

Kram!

Skrivet 2013-11-12 kl. 22:07:55
Anonym //

Aso jag förstår men om två olika personer tycker olika om en sak men båda tycker att dom själva har rätt, då måste man ju tänka å ena sidan : blablabla och andra sidan : blablabla. Alltså få fram det rätta svaret genom att se det från de olika pliktetikerna Och liksom, VARFÖR är det rätt/fel. Du ba , hitler och många andra tyckte att hitlers metod var bra och vi tyckter inte det . Vem har rätt? Aso det är där man måste börja tänka härregud Hitler har FEL.

Skrivet 2013-11-12 kl. 22:13:21
Anonym //

En rolig sak är att Hitler brydde dig mycket om människor och djur, han var till och med vegetarian och det var väl inget fel med att gasa judar för han hade ju rätt under sin tid. Tyckte HAN. Hans teori stämde, enligt HAN (ren svenska blir det honom men iallafall)
vaaaaad är det ingen läser? man säger hej vilt att det är ZARA som nu tycker att hitler hade rätt att gasa judar och hans teori stämde, trots att inte ens en hel mening efter skriver hon att det var enligt honom som han hade rätt. det är verkligen som
folk bara bara läser det de vill läsa

Skrivet 2013-11-12 kl. 22:49:47
Cornelia //

Vi tycker det är fel för att vi har rätt! Och det är ju FEL att mörda folk! Men vem bertämmer det? Majoriteten? Hhmmm... Kluring...

Samvetet talar om för oss vad som är rätt och fel. För mig är det ett (av många) bevis på att Gud finns. Så här står det i bibeln, Romarbrevet kapitel 2 vers 14-15

”Ty när hedningar som saknar lagen, av naturen gör vad lagen befaller, då är de sin egen lag, fastän de inte har lagen. De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om det vittnar också deras samveten och, när de är tillsammans, deras tankar, som anklagar eller försvarar dem.”

Med denna vers så säger det att Guds lag är skriven i våra hjärtan och vårat samvete bekräftar det. Mord är fel eftersom det är guds lag och är skriven i våra hjärtan.

Ondska är en konsekvens av synden som finns i världen. Och på grund av synd visar det sig att människan är skild från Gud och att vi därför kan gå evigt förlorade.

Bibeln pekar på att vi behöver en frälsare för att vi alla har brutit mot på hans lag eftersom vi alla är syndare.

Tänk dig att du sitter i en domstol och skall dömas för ett brott som du begått och du måste antingen betala en väldigt stor summa som du inte har råd med eller så döms du till fängelse.
men..någon stiger in i salen och säger "Låt mig få betala boten" Precis det gjorde Jesus när han dog på korset. Han betala boten för oss! Gud lät sin son lida på korset för vår skull. Han tog på sig våra synder så att vi kan få frälsning och evigt liv med honom.
Gud har erbjudit oss en väg där vi genom förtröstan och tro på hans son Jesus- och med uppriktigt hjärta vilja lämna synden bakom sig, så kan vi stå helt utan skuld på domens dag.

Så här står det i Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16-17 Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.
Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom.

Jesus är som en livbåt, när man har satt sig i båten och låter Gud ta över rodret så kommer den förtröstan du satt till honom rädda dig!

Känner du att du vi sätta din förtröstan till Jesus och följa honom? Lämna ditt gamla liv och lämna all din synd till honom genom att bekänna den? ex.”Fader förlåt mig mina synder,
Lämna ditt dödsdömda liv till evigt liv?
Om ja? ja du får du bli ett Guds barn och du kan fritt samtala (be) med honom och du kommer också få Guds Helige Ande som din hjälpare.

Mer frågor? Då kan du kontakta mig! Kram :)

Skrivet 2013-11-12 kl. 22:57:54
Marcus //

Rätt och fel är endast ens egna personliga värderingar. Man får TYCKA saker är rätt och man får TYCKA saker är fel, sen om de överenskommer med samhällets lagar och normer är en annan femma. Orden "rätt" och "fel" finns bara som verktyg för att kunna skilja på våra, och samhällets, åsikter. Detta är ju grunden för dagens alla debatter, vad är rätt sak att göra. Ens värderingar kring "rätt" och "fel" hänger ihop med ens samvete. Handla rätt- gott samvete, handla fel - dåligt samvete. Därför kan en mördare som är uppvuxen från en våldsam miljö döda med gott samvete :)

Skrivet 2013-11-12 kl. 23:43:49
Josefina //

Herregud, läste precis igenom några hat kommentarer av folk som anonymt klagar på din intligens och pratar om hur du aldrig kommer att bli något.

Ville bara säga att jag tycker att du är grym. Din blogg är en tankeställare och tycker du är ball som vågar ta upp sådant här trots att du är en offentlig person. Aldrig kommer att bli nått? Du ät fan i LA.

Tror inte att du gör de men ta aldrig åt dig, fortsätt ba som du gör och fortsätt med dessa inlägg, cause I love it.

Skrivet 2013-11-13 kl. 01:04:08
Edith //

Zara är ung och har precis börjat gymnasiet. Det är BRA att hon tycker, tänker och reflekterar och man kan inte förutsätta att hon ska få allt rätt hela tiden. Det viktiga är inte att förstå alla gånger, utan att försöka och vilja förstå.

Sen tycker jag, som antagligen är ännu "äldre och erfarnare" än till exempel Kajsa Kavrat, att det är näst intill humoristiskt att läsa kommentarer som säger att Zara är för liten för att förstå och att hon har missuppfattat allt och bla bla bla. Det är ju NI som inte är mogna/snarta nog att förstå kontentan i hennes text!

Är det inte viktigare att kunna läsa ut ett syfte bakom en text, än att pränta in fakta ur historieboken? Textanalys är kanske inte så lätt för alla, men värt att öva på!

Skrivet 2013-11-13 kl. 01:20:25
URL: http://dithphoto.blogg.se
Edith //

Kan tillägga att jag passande nog var på en föreläsning i kriminologi idag, för det ingår i min juristutbildning, och professorn berörde faktiskt det här lite. Det är en väldigt viktig fråga - vem har rätt att ha rätt? Allt faller tillbaka till hur världen ser ut och hur man ser på världen. Han tog upp frågor som: är ska det vara stöld om ett barn som svälter tar mat utan att betala? Osv. Och också att vår världsbild påverkar. För inte så länge sedan var det självklart i samhället att det fanns en himmel och ett helvete. De som syndat men blev förlåtna fick leva för evigt i himmelriket. Utifrån det synsättet blir synen på straff på jorden helt annorlunda.

Småungar (typ ni som kallas "haters" här) har väldigt svårt att tänka i dehär banorna. Ni ser allt svart på vitt och förlitar er blindt på vad er lärare säger. Hur mycket tror ni att er lärare vet? Ni som säger "regeringen är sjuk i huvudet som utvisade XX, hur kan man göra så?" "Det är klart att hon blev våldtagen hur skulle han kunna gå fri?!" Eller "Zara försvarar hitler", tänk igen. Staten måste fortfarande se på sådant objektivt och följa gällande rätt, åklagaren måste visa bortom rimliga tvivel att mannen var skyldig och i dagens samhälle kan vem som helst ljuga,och skrev Zara verkligen så som du tolkade det?

Tänk igen. Fundera. Reflektera. Läs på. Och tänk igen.

Skrivet 2013-11-13 kl. 01:33:18
URL: http://dithphoto.blogg.se
Issy //

Vi läser om etik och moral i skolan. U och det handlar just om rätt och fel.

Skrivet 2013-11-13 kl. 07:17:56
ZANDRA //

FIN BLOGG!

Skrivet 2013-11-13 kl. 11:20:02
URL: http://zandralinnea.blogg.se
Emily //

Jag förstår precis vad du menar. Vem är det som bestämmer vad som är rätt och fel? Alla människor tänker olika på olika saker. Jag går humanistiska programmet och där läser vi mycket om sånt. Sjukt kul att du också skriver och funderar på sånt. Xx

Skrivet 2013-11-13 kl. 11:36:43
lol //

Tror inte mina ögon typ. Inte ok text!. Usch.

Skrivet 2013-11-13 kl. 13:26:10
Hälsning till Kajsa Kravat //

Jag vill bara att hälsa till alla med elaka kommentarer som "Kajsa kravat" och säga att om ni inte gillar hennes inlägg, blogg eller henne som person och hennes åsikter varför bryr ni er? Gör något bättre av er tid istället! Det tjänar inget till för er att vara "duktiga" och "korrekta" och anmärka allt. Har ni rätt att säga eran åsikt så har hon också det

Skrivet 2013-11-13 kl. 15:07:53
zirin //

Jag förstår din mening och det jag har som svar är ''bara för att majoriteten tror att en person har rätt så betyder det inte att han har rätt.''
Den enda anledningen till varför en majoritet håller med om något är nationalism och imperalism (läs om det!). Människor tror att de hör till ett land, de orkar inte tänka själva och tror på allt deras ledare säger då det är ''det bästa för landet''.
Hitler hade inte rätt. En människa som tror sig vara annorlunda och ''bättre'' än en annan människa är en ointelligent människa.

Skrivet 2013-11-13 kl. 15:53:40
fanny //

hoppas att du driver för denna text var ju helt jävla efterbliven, hur kan du skriva en sån här sak haha. du kanske ska ta och läsa på lite bättre innan du går ut och skriver sånt där.

Skrivet 2013-11-13 kl. 16:19:48
Anonym //

Du är ju sjuk, förstår första tanken men ditt exempel är ju stört? Man hade ju kunnat ta något mindre extremt, är antagligen nazist själv eller nått...detta ändrar min inställning till dig helt

Skrivet 2013-11-13 kl. 16:52:16
Hanna //

Jag gillar det du skrev. Jag tycker inte heller att någon har riktigt rätt/fel. Men jag tycker det är fel att ta livet av en annan människa. Att tycka att människor ska dö är inte samma sak som att genomföra ett massmord. Jag hade varit helt okej med om Hitler bara hatade judarna fast han skulle inte döda någon.
Man får tycka vad man vill men inte utföra vad man vill!

Skrivet 2013-11-13 kl. 17:29:38
Victoria //

Svaret på den frågan är faktiskt att oftast så när man kommer med beslut till saker och ting är för att de flesta, alltså majoriteten säger och tycker så. T.ex. så tycker majoriteten att det är fel att mörda. Då beslutas det till slut att så är det och det är så det ska vara. Nästan lite som demokrati :)




















MVH läraren Victoria i sociologi.

Skrivet 2013-11-13 kl. 17:44:22
Elina //

Lite klumpig rubrik men annars är det skitkul att se en sådan sida av dig. De som som kommenterar "klart Hitler hade fel" förstår inte vad du skrev om och går antagligen i högst högstadiet så det får man tyvärr ha överseende med. Så fort man nämner Hitlet i ett annat sammanhang än att vi hatar honom är det alltid någon som ska missförstå.

Skrivet 2013-11-13 kl. 19:03:45
Anonyn //

Vadå så du tycketr att det är RÄTT att mörda?
Klart som fan de är FEL att mörda vad än alla säger så är de ju uppenbart att de är fel, om man nu inte är en mördare..?

Svar: Läs texten.
zara

Skrivet 2013-11-13 kl. 19:57:18
Lilly //

Jag förstår ditt tankesätt men du ska veta att Hitler var en soldat under första världskriget och under den tiden hade han då en hund, efter ett tag så sköt han ihjäl den hunden så jag tror inte han brydde sig om djuren. + Som många andra har sagt här. Folket hade ingen aning om att Hitler hade de här koncentrationslägrena, de fick mest höra att positiva saker för att de inte skulle oroa sig, de fick inte veta hela sanningen om hur Hitler verkligen va. Även om någon i befolkningen inte höll med kunde de åka illa ut. För det vet jag för att min gammelfarfar skrev brev med en tysksoldat under andra världskriget och då berättade soldaten om hur Hitler förtryckte befolkningen m.m. Jag tycker det är intressant att höra vad du tycker, och jag förstår dina resonemang. Jag brukar läsa din blogg och tycker det är roligt med en artist som skriver om sitt liv. Men du är en artist och jag bara säger detta med omsorg, du måste ju tänka på vad du skriver på din blogg för hela världen kan läsa det? Förstår att du vill skriva såna här inlägg men innan du gör det måste du ta reda på mer fakta om det. För vissa kan ta även ta illa upp. Men ha det så bra!

Skrivet 2013-11-13 kl. 23:21:51
f //

hahaha men OJ vad extremt tröga människor det finns i detta kommentarsfält! sluta ta allt så jääääkla seriöst, zara låg bara och funderade och filosoferade kring ämnet "vem bestämmer vad som är rätt" och lät tankarna vandra iväg? hon skrev klart och tydligt att HON inte tycker att hitler hade rätt, men folk är tydligen så iq-befriade så de lyckas misstolka det ändå och börjar gå igång med "du måste faktiskt förstå att det var såhär och såhär och såhär under andra världskriget..." och "du måste läsa på innan du skriver" MEN CHILLA, detta är hennes blogg där hon får skriva vad fan hon vill?! och detta inlägg var bara TANKAR, inte några påståenden om att "såhär är det". så snälla GÅ och lägg er

Skrivet 2013-11-14 kl. 00:52:12
sannie //

du skulle skippat den biten om hitler..

Svar: Det var ju ett exempel
zara

Skrivet 2013-11-14 kl. 10:48:30
URL: http://sannies.se
Linnea //

Väldigt intressant tänkande där, jag har själv funderat på samma sak ibland. Kul att du tar upp såna här tankar :)

Skrivet 2013-11-14 kl. 14:59:06
URL: http://bubblanmin.blogg.se
Historieläraren //

Oj, jag blir rädd när jag läser ditt inlägg. Rätt under sin tid!? Hur tänker du? Ja, många var antisemitismer och trodde på rastankar under 1930- och 1940-talen, men det betyder väl inte att det var det rätta då? Filosofiskt är dina tankar intressanta, men i ett perspektiv där du tar upp att gasa ihjäl ett folkslag skulle kunna vara det rätta är det bara obehagligt. Om jag hade varit som du, så hade jag tagit bort det här inlägget från bloggen, innan media går ut och målar upp dig som antisemitism. Hälsar en samhällskunskaps-, religions- och historielärare.

Svar: Vad sjukt att du är lärare, men ändå inte förstår min text. Jag säger att HITLER tyckte att han hade rätt. Jag säger inte att han hade rätt, jag säger att han har fel. Han tycker jag har fel för att jag inte tycker det är rätt. Har inget med Hitler att göra egentligen. Använde det som ett exempel.
zara

Skrivet 2013-11-14 kl. 17:43:51
Anna //

Jag gillar hur du tänker! jag finner också dessa saker väldigt intressanta, speciellt psykologi. Att säga vad som är rätt eller fel är väldigt svårt att avgöra samtidigt som det kan vara tidsbestämt. Alltså det som du anser är fel idag kanske du tycker är rätt om en vecka. Men vi måste alla lära oss respektera att vi är individer med olika åsikter. Precis som i detta kommentarsfält. Detta är Saras tankar och funderingar vare sig om det är rätt eller fel och det är ju just det som gör saker intressanta, när vi tycker olika och kan inleda en diskussion och höra vad andra tycker :)

Skrivet 2013-11-14 kl. 18:37:46
Anna //

Alltså jag fattar TYP hur du menar, men grejen är bara att det är så klumpigt framlagt så det är en hårfin gräns på om man faktiskt förstår eller inte!
tipset är verkligen att du tar bort detta inlägg, för det första skulle detta nog inte vara kul om det kom ut i media och dom målar upp dig på ett visst sätt (väldigt svårt att ändra vad folk tycker och tror då :/ )
sen för det andra så finns det risker att en del folk kan ta detta som hets mot folkgrupp (säger ej att du har gjort något sådant utan att det finns dom som kan detta som det)
det är så himla många som kommenterar som du ser att du är dum i huvudet jadda jadda, och det är just DET,varför du måste ta bort! eftersom ditt budskap uppenbarligen inte nådde ut till folk som du ville.
ha det super fint! kram

Skrivet 2013-11-14 kl. 18:40:52
Anna //

vill tillägga så du förstår,
fattar att du pratar om vem har rätt att tycka rätt egentligen!
men eftersom det blev lite konstigt och folk tar det på HELT fel sätt,ta bort det!

Skrivet 2013-11-14 kl. 18:42:05
Josefin //

Vi håller på med det i filosofin nu, hur man kan avgöra vad som är rätt eller fel, och vad olika perspektiv säger om det och så. Aldrig tänkt så innan, varför vissa saker jag tar för givet är fel, faktiskt ÄR fel, men det är intressant!!

Skrivet 2013-11-14 kl. 20:45:16
Stefan //

Hej Zara :)
Vill första skriva att du har en närvaro och ett fokus som man inte ofta ser hos en så ung artist. Sedan vill jag även skriva att jag uppskattar att du har modet att tänka egna tankar och inte bara följa strömmen som så många gör. Hoppas att din karriär kommer att gå precis som du vill och en stor lyckokram från mig :)

Skrivet 2013-11-15 kl. 11:56:25
Anonym //

Hitler hade inte ''rätt'' men det tyska folket höll med han för att han var en psykopat och såna psykopater är väldigt skickliga talare och har lätt att få med sig folk

Skrivet 2013-11-15 kl. 16:34:14
Jenni //

Jag fattar att du försöker få fram att vem bestämmer vad som är rätt eller fel och ditt inlägg är intressant. Problemet är att Hitler är ett känsligt ämne och du lyckas inte få fram det du vill få fram. Så det är inte konstigt att vissa blir upprörda! När det är så många som har skrivit upprörda kommentarer borde du inse att ditt inlägg var dåligt formulerat istället för att hålla på och försvara dig... Ingen gillar kritik, men ibland får man gilla läget och lära sig av sina misstag.

Skrivet 2013-11-15 kl. 19:39:28
Céline //

stop make questions in ma head, can't stand it :S ;)

Skrivet 2013-11-15 kl. 19:50:26
. //

Hitler var en äcklig jävel, och en skam för hela jävla tyskland. Försök inte få det till nåt annat, han hade fel.

Svar: Du tycker ju att han hade fel. Du tycker att du har rätt och han han har fel, men Hitler tyckte ju att HAN hade rätt så vem är det egentligen som bestämmer vem som har rätt? (Måste tillägga att jag håller med dig!)
zara

Skrivet 2013-11-15 kl. 21:26:27
Sofie //

ALLTSÅ SNÄLLAAA MÄNNISKOR!!!!! KAN FOLK SNÄLLA BÖRJA MED ATT FAKTISKT LÄSA INLÄGGEN? "det var väl inget fel med att gasa judar för han hade ju rätt under sin tid. TYCKTE HAN. Hans teori stämde, ENLIGT HAN och många andra". VAR NÅGONSTANS STÅR DET "ENLIGT MIG, ZARA LARSSON 15 ÅR"???????????????????? LÄR ER ATT LÄSA HAHA ÅÅÅHH BLIR SÅ FRUSTRERAD. DESSUTOM STÅR DET "Jag måste tillägga att jag inte tycker Hitler har rätt. Hitler har fel, för att jag har rätt." VILKET BETYDER ATT ZARA LARSSON TYCKER ATT HAN HAR FEL??????????????? JÄKLAR ALLTSÅ, NI HAR HELT MISSAT POÄNGEN MED INLÄGGET OCH FÖRLÅT FÖR CAPS LOCK MEN VILL ATT FOLK SKA SE HAHA HEJDÅ KRAAAM PÅ ER ALLIHOP

Skrivet 2013-11-15 kl. 23:56:20
Jag //

Asså fan vad kallt inlägg -.-

Skrivet 2013-11-16 kl. 00:04:54
Anna //

Gud, vad skönt att du också kan "kolla upp intressanta saker", precis som jag. Vissa verkar ju inte bry sig om nåt vetenskapligt/fakta eller någonting. Det kanske inte intresserar dem, men ibland har jag nästan känt mig lite "udda" för att jag varit så nyfiken på saker o ting, att man vill smälta in liksom..

Skrivet 2013-11-16 kl. 01:13:05
Alisha //

Vet inte om du någonsin kommer att se det här,men fyfan vad skönt att se att man inte är ensam, wierd, de där om hajar, haha PRECIS så är jag, och det du drog upp med hitler, precis så tänker jag också, försöker typ vända alla i min klass att se de från det perspektivet, eftersom det var rätt på den tiden. ÄRLIGT lol. tack haha!

Skrivet 2013-11-16 kl. 05:45:27
URL: http://alisha.blogg.se/
Mia //

Det här inlägget var väldigt provocerande och jag tycker du tar upp dåliga exempel, man förstår bara lite halvt vad du menar. Varför ifrågasätter du om Hitler hade rätt/fel? Tycker du inte att kriget helt uppenbart var fel? Vad spelar det för roll om Hitler ansåg sig ha rätt? Det betyder inte att det är rätt.

Svar: Bara för du inte tycker det... Det är det som är det kluriga..
zara

Skrivet 2013-11-17 kl. 11:59:43
Mia //

Det här inlägget var väldigt provocerande och jag tycker du tar upp dåliga exempel, man förstår bara lite halvt vad du menar. Varför ifrågasätter du om Hitler hade rätt/fel? Tycker du inte att kriget helt uppenbart var fel? Vad spelar det för roll om Hitler ansåg sig ha rätt? Det betyder inte att det är rätt.

Skrivet 2013-11-17 kl. 11:59:44
Ida //

Åh herregud vad alla missuppfattar detta inlägg...

Jag förstår precis vad du menar och tycker inte alls det var ett konstigt exempel. Skit i alla andra som inte kan läsa ordentligt.

Skrivet 2013-11-17 kl. 17:02:35
URL: http://lavidadeida.blogg.se
Sofia //

Givetvis är allting relativt, ingenting är svart och vitt. Påstår inte att du tycker att nazismen under 2a världskriget gjorde rätt. Jag tycker bara det var ett sämre och känsligt ämne eftersom just nazismen ÄR ett mycket känsligt ämne för många vilket har lett till.. ja.. alla dessa kommentarer.

Sedan till min fråga. Det andra perspektivet då? Se detta ur judarnas perspektiv, vem hade rätt/fel ur den aspekten? Det kanske vore värt att nämna två motsatta synvinklar när man tar upp ett sådant känsligt ämne, enligt mig.

Ps. Jag måste bara tillägga att jag inte tycker att NÅGONTING är rätt när det sker på en annan människas bekostnad, fysiskt som psykistkt.

Skrivet 2013-11-17 kl. 17:23:47
Elin //

Kul att vara filosofisk, men nu tänker du bort dig. Rätt att mängden gör normen, men folkmord är inte rätt då det finns lagar som är skrivna av mängden och mängden säger mord är fel. Hitler vilseledde ett helt folk, då Tyskland var desperata på en lösning på den ekonomiska depressionen och Hitler lovade dem en ljusare morgon dag om de följde honom. De ville hitta någon att skylla på och de med judisk tro fick ta smällen. När folket förstod vad som höll på att hända var det försent. Ett mycket sorgligt kapitel i världens historia.

Skrivet 2013-11-18 kl. 12:11:09
URL: http://www.dessnaria.se
Fanny //

Förstår din tänk men val av exempel var väldigt dåligt... Det är en självklarhet att du ska uttrycka dina åsikter i din egna blogg men det har alltid varit fel med massmord. Hitler sysslade med en hemsk propaganda som folk köpte genom att han var en bra talare. Det var fortfarande fel. Och det är min åsikt. Men som sagt, jag förstår hur du tänker och vart du vill komma...

Skrivet 2013-11-18 kl. 23:00:42
URL: http://fannymelander.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Jag heter Zara och den här bloggen handlar om min vardag. Läs och kommentera!
RSS 2.0