bra kväll

Hej bloggisen! Jag kom nyss hem! Tack för alla superbra tips! Det var några jag aldrig hört talas om som man kanske ska utforska! Vi skulle dra till Beirut Café klockan 7 men vår kväll, efter många om och men, slutade på Texas Longhorn. Det är ju helt underbart ställe med sjukt bra mat. Snacka om att vi rullade ut haha. Vi rullade vidare och tog en prommis på söder. Kvällen var faktiskt helt perfekt. Han åker till Turkiet inatt. Usch vad jag kommer sakna honom. 
 
På tisdag, klockan 9 på morgonen ska jag göra uppkörningen för mitt mopedkort så jag äntligen kan få åka i min fina moppebil. Sen ska jag skriva provet någon gång i veckan. Hur många här har gjort det? Är det verkligen så svårt? 
Från provkörningen med gruppen.
 

matilda //

hej snyggo!! saknar dig!!
teoriprovet är ganska svårt men det mesta är logiskt :) det kommer gå bra lovar men du vi måste prata föresten ring när du har tid love love

Skrivet 2013-07-05 kl. 23:21:32
elsa //

Roooligt!

Skrivet 2013-07-05 kl. 23:22:01
URL: http://elsakarlstrom.blogg.se
Anonym //

Jag tyckte inte alls det var så svårt :)

Skrivet 2013-07-05 kl. 23:23:58
Anonym //

niceee

Skrivet 2013-07-05 kl. 23:24:15
Emelie //

Skönt att äntligen få köra lite lagligt då! :)

Skrivet 2013-07-05 kl. 23:24:42
URL: http://nattstad.se/bymelli
Anonym //

Det gäller att läsa hela boken dagen innan, teorifrågorna på datorn är bra men boken är BÄST. Så börja boken från början och läs den till slutet, det får ta den tid det tar!! Du borde klara provet då :)

Skrivet 2013-07-05 kl. 23:33:11
Anna //

hej!
vill bara säga att ditt nya album är så sjuk bra, har lyssnat hela eftermiddagen/kvällen :)

jag tycker provet var ganska svårt, men det gäller att plugga och sen ha lite tur oxå ;) men det mesta är logiskt så ta bara den tid du behöver.
Lycka till!

Skrivet 2013-07-05 kl. 23:42:18
wilma //

asså uppkörningen tyckte jag var bara kul :) men provet var ganska svårt eftersom jag är en sån som alltid läser in till ett prov kvällen före och memorerar allt till provet o sen glömmer det allt dagen efter. Men det kan man inte göra på det här provet, utan du måste verkligen förstå, och de viktigaste är det där med rangordningen: polismans tecken, trafiksignal,vägskylt, regler/lagar.
Men bara läs in så du förstår så kommer de där gå super! :)

Skrivet 2013-07-05 kl. 23:52:03
Klara //

Så skönt att äntligen få börja köra!:)

Skrivet 2013-07-05 kl. 23:58:17
URL: http://noraklara.webblogg.se
Andersson Viktor //

uppkörningen är riktigt lätt provet fick jag 48p utan att plugga.

Skrivet 2013-07-06 kl. 00:23:09
Sarah //

Det är faktiskt inte svårt, bara läs några gånger så lovat jag att du klarar det. Älskar din nya ep btw!

Skrivet 2013-07-06 kl. 00:55:12
Beatrice //

Hej Zara. Måste bara tala om att din nya EP är så SJUKT BRA!

Skrivet 2013-07-06 kl. 01:39:52
Sara - Hold on be strong //

Härligt :)

Skrivet 2013-07-06 kl. 03:02:51
URL: http://saraleasofia.blogg.se
Emilia //

Vissa har lättare än andra, jag klara de inte och tiden tog slut. Men om du verkligen pluggar ordentligt så kommer du klara de!

Skrivet 2013-07-06 kl. 09:12:31
Nathalie //

Ja det är verkligen sjukt svårt, fick göra mitt tre gånger innan jag klara det. Så se till att inte börja plugga i sista minuten, och även om det är jobbigt att plugga nu på sommaren så tänk att du snart kommer få sitta i din moppebil o glidda runt. Lycka till!

Skrivet 2013-07-06 kl. 09:20:21
URL: http://hauer.devote.se
Wilma Ekeblad //

Plugga på ordentligt så kommer det att gå super bra.
Det jag gjorde för att klara provet var att pluggapluggaplugga faser tills jag fick alla rätt flera gånger i rad utan att kolla i boken.
Men mellan där läste jag även igenom HELA boken några gånger. För vissa saker finns i boken men inte på faserna.
Så kämpa på så kommer du klara det. Genom att plugga på det här viset så fick jag 63 av 65.
Och nu är jag världens lyckligaste i min moppebil jag också.

Kämpa på. Du äger!

Skrivet 2013-07-06 kl. 09:21:43
URL: http://wilmaekeblad.devote.se
KATTKITT //

HÄRLIGT <3 och du SER fin UT <3

Skrivet 2013-07-06 kl. 09:26:00
URL: http://golddigger.blogg.se/
Sandra //

Vart har du köpt dina skor? Det är väll du med primebootsen?!

Skrivet 2013-07-06 kl. 09:27:08
CS //

Plugga ordentligt så klarar du det. Men när du är där och gör frågorna så LÄS NOGA! Frågorna är klurigt ställda, krångligt och onödigt. Dom är inte så rakt på utan det är väldigt mycket som dom krånglar in. Men plugga på och ta det lugnt. Uppkörningen är jättelätt. Jag klantade mig 2 gånger för jag var så nervös men jag fick godkänt ändå :)

Skrivet 2013-07-06 kl. 09:30:51
Julia //

Lycka till! :)

Skrivet 2013-07-06 kl. 09:43:51
URL: http://ojulias.blogg.se
Julia //

Lycka till!! :)

Skrivet 2013-07-06 kl. 09:44:17
URL: http://juliakarlsson.webblogg.se
Nadeen //

Ååh så kul!

Skrivet 2013-07-06 kl. 10:20:48
URL: http://Nadeens.blogg.se
Nathalie Erixon //

Hej, jag har gjort provet! Alla får ju olika prov men det gäller bara att du har pluggat så klarar du det fint! Jag läste bara igenom boken under kursens gång och efter det har jag bara pluggat på teori frågorna på datorn. Mitt prov var inte så svårt, det ända som var var att några frågor kom upp som jag aldrig hade sätt innan! Men annars är det i stort sätt samma frågor du övar på på datorn som kommer på provet! Lycka till, du klarar det lätt!
Kram Nathalie :)

Skrivet 2013-07-06 kl. 10:26:44
theater.blogg.se //

Kolla gärna in min blogg!

Skrivet 2013-07-06 kl. 10:33:13
URL: http://theater.blogg.se
Nicole Hamilton //

Jag tyckte inte det var speciellt svårt, dock lyckades jag inte på fjärde försöket men jag var alltid mellan 1-4 poäng ifrån godkänt! :) Pluggar du på den sista tiden rejält så kommer det gå super!

Skrivet 2013-07-06 kl. 10:33:55
URL: http://flickornas.blogg.se
cecilia //

Har aldrig gjort provet men lycka till de går säkert bra!!

Skrivet 2013-07-06 kl. 10:45:37
URL: http://fashionperspective.blogg.se
Elin //

Lycka till!

Skrivet 2013-07-06 kl. 10:49:30
URL: http://bloggareello.blogg.se
Gabbe //

Hej Zaris! Det är inte jätte svårt! Har både tagit moped körkort, traktorkörkort och läser nu teori för bil! Klarade båda på första. Du klarar det! Go for it! Skriv hur det gick sen!

Skrivet 2013-07-06 kl. 10:49:31
Sarah //

Att ta mopedkörkort var en jävla barnlek.

Skrivet 2013-07-06 kl. 11:13:26
Jennifer //

Jag har absolut inte svårt för att plugga osv, men jag tyckte att provet var ganska svårt. Jag klarade det på första försöket men det var precis.. hehe. Men bara du läser igenom boken noga så ska det gå bra!

Skrivet 2013-07-06 kl. 11:46:57
Sanna Widman //

Jag skrev moppekort och gjorde uppkörning och klarade det på första så inte så svårt när man tänker :) men bor ju på Åland så kanske lite annorlunda här

Skrivet 2013-07-06 kl. 12:15:25
URL: http://sannawidman.se
Matilda //

Åh vad mysigt det lät att gå ut och äta tillsammans! Hoppas att moppekortet går bra, älskar din moppebil, haha så jäkla häftig!
När ska du dra vinnaren av Odd Molly tävlingen förresten?
Kram

Skrivet 2013-07-06 kl. 12:57:11
Jossan //

Ja tkr att uppkörningen va lätt, provet va lite svårare, ja failade första ggn, men de va egentligen bara slarvfel, men tänk på att ta din tid o kolla igenom o läs frågorna långsamt, de kommer säkert gå super bra!! Lycka till<3 ps.jag ääälskar dig o din musik! Kramis

Skrivet 2013-07-06 kl. 13:12:16
astrid //

Åh va kul! Lycka till :)

Skrivet 2013-07-06 kl. 13:34:55
URL: http://astridhellsen.blogg.se
Albina //

Hej Zara! Ville bara kolla in här och säga att din nya EP är helt grym! Jag har lyssnat på DarkSide alldeles för många gånger! Du har en så otroligt bra sångröst, och du är så himla klok, som när du skriver texter här på bloggen, man ser verkligen att du är en så fin person. Skulle verkligen vilja komma fram till dig och träffa dig <3 KRAM

Skrivet 2013-07-06 kl. 14:14:50
URL: http://albinab.devote.se
Stella //

Jag klarade provet på 3e försöket och var mycket besviken... För jag brukar va väldigt duktig på att lära in mig till prov men frågorna på provet var otroligt svåra och jag fick gissa mig fram mycket även fast jag pluggat dag ut och dag in i nästan 2 veckor

Skrivet 2013-07-06 kl. 15:40:44
Anonym //

Stockholms bästa hamburgerställe enligt många ( tidningar o alla) är Flippin Burgers, sjukt goda burgare och amazing milkshakes. Fast man får köa länge....
Kul att ni hade en bra kväll! Lycka till med moppegrejen!

Skrivet 2013-07-06 kl. 15:48:35
GossipGuy //

Instagrams största stjärna helt naken - endast på GossipGuy.se

Skrivet 2013-07-06 kl. 15:53:58
JOSEFIN - CHASING THE HOLLYWOOD DREAM //

ser tufft ut haha :D

Skrivet 2013-07-06 kl. 16:36:33
URL: http://josefinsdream.blogg.se
Anonym //

uppkörningen klarar alla om man inte klantar till sig rejält. Jag körde mot rött, stannade mitt i en korsning och glömde blinka. Jag blev godkänd hehe..
Jag hade ändå kört utan kort i kanske 1 år.

Provet var svårare, jag fick konstiga frågor men läser man på och drar ut på all tid som jag gjorde, och klickade i de frågor man inte kunde och andades så kommer det gå bra :)))

Skrivet 2013-07-06 kl. 17:33:51
Emelie //

Provet är hur lätt som helst!

Skrivet 2013-07-06 kl. 18:08:17
Saga //

Om du pluggat så klarar du det :)

Skrivet 2013-07-06 kl. 18:08:32
Rebecca //

Hej! Hoppas att du svarar på detta för de skulle hjälpa jätte mycket! :)
Jag ska snart börja ta mitt moppe kort kan du inte skriva lite om vad du har fått gjort och hur många kurser du gått osv. Typ hur mkt de kostar och vart skulle va toppen då jag inte vet vart jag ska ta det någonstans :)
Kram!!

Skrivet 2013-07-06 kl. 18:55:43
Lova & Jenny //

Lycka till!

Kika In På Våran Blogg!
http://olsystrarna.blogg.se

Skrivet 2013-07-06 kl. 19:05:52
URL: http://olsystrarna.blogg.se
Anonym //

Du har sjukt snygga skor!! Var kan man köpa såna?

Skrivet 2013-07-06 kl. 19:23:49
Mari //

Hva er din BMI?

Skrivet 2013-07-06 kl. 19:54:58
jaana //

Grattis till trippelplatina! KUL. Du är duktig!

Skrivet 2013-07-06 kl. 20:58:43
URL: http://bananajaana.blogspot.se
Elin //

Tjenare larremannarnas kung! Hur har du det i slottet? Tänkte kika in i ditt snygga slott och fråga om du skulle kunna lägga ut texten till Dark Side? :)
Hälar kanske på snart igen, man vet aldrig :P

Skrivet 2013-07-06 kl. 21:00:49
ke //

Såg dig på TV så Grattis till den 3dubbla platinaskivan. Och lycka till med körkortet

Skrivet 2013-07-06 kl. 21:10:53
Sara //

WOW du va grym ikväll på sommarkrysset!! älskade badboy låten och du kan verkligen dansa. Du är helt otrolig =) Lycka till med allt!

Skrivet 2013-07-06 kl. 21:19:36
Gubb-Robert //

Riktig television är direktsänd television! Det var ett mycket bra framträdande nyss i TV 4:as Sommarkrysset. Dansarna ,koreografen (danskonst; danskomposition), var mycket nytänkande och jag tycker att det var bra nytänkt bakgrundsdans. Jag tycker det hela var mycket bra. Jag skriver istället om Pugh Rogerfeldt´s låt dinga linga Lena. Jättetuffa brudar i årskurs 9 under 1970-talet, vilka "alla" kedjerökte och därför alltid hade inga pengar, vilka skolkade så mycket att de fick en massa streck i slutbetyget. Dessa brudar kallades dinga Linga Lena tjejer. Årskurs 9 tog slut. Usla betyg. Då blev de avsiktligt gravida med nån kille som helst skulle ha jobb. Oftast någon äldre kille på omkring 20 år. Helst skulle han ha gjort lumpen (värnplikten i det militära). Dinga linga Lena var 15 år. Det var så att på 1970-talet ansåg sociala myndigheter att mammans fattigdom på grund av oförmåga att försörja sig själv inte skulle drabba barnet. Dinga linga Lena som var 15 år gifte sig inte med pappan utan de sambodde istället. Som ogift fick dinga linga Lena en hyreslägenhet. Rätt att på "soc." bekostnad köpa möbler hos IKEA (eller annat billigt möbelföretag i kommunen) till denna lägenhet, samt att soc. (sociala myndigheten i kommunen) betalade hyran och gav kontant socialbidrag (idag försörjningsstöd) till dinga linga Lena. Allt detta för att bebisen inte skulle växa upp i fattigdom. Men blev lägenheten ett tillhåll för en och annan missanpassad äldre tonåring/yngre 20-årig kompis som sov över så blev bebisen tvångsomhändertagen. Det var den dolda historien om dinga lena Lena som oftast började städa inom sjukvården för att efter några år blev hon anställd som oftast lågutbildat vårdbiträde. Eller så trillade dinga linga Lena dit i missbruk och förlorade bebis, lägenhet med möbler och allt annat. Om det var barnets pappa som drog ner henne i missbruk så hade hon ialla fall kvar honom. En liten berättelse denna lördagskväll då Zara Larsson med bakgrundsdansare gjorde en mycket bra spelning på Gröna Lund. Sommarkrysset. Det är en telefonavgift som alla som ringer in till Sommarkrysset får betala. Den samlade summan går dels till vinnaren och resterande pengaöverskott tar TV 4. Det är därför frågorna är så lätta så att så många som möjligt ringer in svaret på krysset.

Skrivet 2013-07-06 kl. 21:20:16
Linnea B //

Hej fina Zara!

Ser att du gick på precis samma moppeskola som jag gjorde i höstas då vi hade samma lärare och övningskörde på samma körbana. Provet är svårt men kursen är väldigt bra förberedande, eftersom att det är en intensiv kurs som man går så ansåg jag att jag kom ihåg mer saker då jag inte drog ut på teorin. Provet är svårt, jag skrev det två gånger men jag skulle rekommendera att göra små anteckningar efter varje sida och ta ut det viktigaste, då klarar du nog det galant.

Jag är så imponerad över dig som person! Stor kram och lycka till :-)

Skrivet 2013-07-06 kl. 21:38:11
felicia //

vad har du för kamera?? :)) kram!

Skrivet 2013-07-06 kl. 21:43:28
linn syversen //

Heej zara det är jag linn som du träffade på sommarkrysset jag hade blått hår. Du sa att jag skulle kommentera för du skulle länka min blogg jag skulle sjukt gärna vilja träffa sig "privat" höhö

Mejla gärna ditt svar till mig skriv till [email protected]

MVH

Skrivet 2013-07-06 kl. 21:54:02
URL: http://tyypkkung.blogg.se
Amanda //

Hej Zara! Jag såg dig idag när du repade inför Sommarkrysset. Jag ville bara säga att du har en grymt bra röst, så ta inget skit från alla idioter där ute! Du är grym tjejen, kör på!

Skrivet 2013-07-06 kl. 22:14:47
URL: http://dreamsofamanda.blogg.se
Anonym //

Provet är inte alls svårt!! Du kommer klara det lätt :) kan du inte lägga upp en bild på din bil? Snälla (a)

Skrivet 2013-07-06 kl. 22:24:09
Hanna //

När jag gjorde det fick jag typ 4 fel från att klara det, men jag blev sjukt stressad när det var typ 20 minuter kvar och jag hade nästan hälften kvar. Men om du bara läser noga och inte stannar alltförlänge på en fråga ska du se att du klarar det. Jag är dålig på att plugga så jag har inte gjort en andra gång ännu men ska göra det nu i juli tror jag 😊

Lycka till!! 😄

Skrivet 2013-07-06 kl. 22:33:45
URL: http://hannasdays.devote.se
Sofie //

Ska skriva upp på onsdag(!!)
Pluggat som en jävla apa

Skrivet 2013-07-06 kl. 22:58:18
Anonym //

SNÄLLAAA blogga mer om dina uppträdanden, de är verkligen intressant! Typ om precis innan du går upp på scen, vem som ger dig mest råd, va du tycker om vissa grejer o ja allt som händer kring det!

Skrivet 2013-07-06 kl. 23:15:32
Anonym //

jag ska göra mitt tredje prov på onsdag! alltså de gäller att verkligen va säker på allt,inte känns bara "aa jag klarar de säkert när de gäller" jag tycker helt klart att de är svårt.

Skrivet 2013-07-07 kl. 10:29:18
Frida //

Nej det var inte så svårt egentligen om man har pluggat.
När jag skrev så hade jag 5 fel tillgodo eller vad man ska säga så jag klarade det på första försöket. Plugga mycket på frågorna som finns på internet och läs igenom frågorna noga och stressa inte så ska det nog gå bra! Fast glöm inte tt läsa boken också men frågorna och sluttesterna är viktigast :)
Lycka till! <3

Skrivet 2013-07-07 kl. 12:42:45
Anonym //

det är rätt svårt ja, alla svaren på provet känns rätt och rätt logiska, därför gör det ännu svårare att välja svar.... fick ett poäng ifrån godkänt när jag skrev mitt prov och ändå hade jag pluggat ett par månader tillbaka, så jävla drygt... hahah

Skrivet 2013-07-07 kl. 14:08:41
emmajosephine //

gå gärna in på våran blogg! :D

Skrivet 2013-07-07 kl. 14:31:45
URL: http://emmajosephine.blogg.se
Samuel //

Jag tog det förra året och det var absolut inte så svårt som alla sa att det skulle va, det gäller bara att man har pluggat mycket innan och inte 'stress' pluggar dagen innan provet för då glömmer man det allra viktigaste! Tar man det bara lugnt och läser frågorna i lugn och ro så kommer säkert allt gå bra! Lycka till :)

Skrivet 2013-07-07 kl. 16:58:36
URL: http://staffi.devote.se
Jenny //

hoppas att det går bra :)

Skrivet 2013-07-07 kl. 18:29:32
URL: http://jennyljungkvists.blogg.se
namnlös kille //

Tyckte inte det var så svårt fast man var orolig i början

Skrivet 2013-07-07 kl. 19:22:20
Gubb-Robert //

Jag har på känn att mitt inlägg igår klockan 21:20:16 blev otydligt. Det var Pugh Rogerfeldt som hittade på namnet dinga linga Lena i sin låt. Ta och lyssna på Pughs tidiga låtar. Pugh var respekterad av oss klassiska hårdrockare för Pugh ansågs vara äkta. Socialrealistsika ungdomsromaner var inte populära under 1970-talet, det räckte med eländet man såg och hörde själv. Hela hårdrocken var en enda stor verklighetsflykt. Jag har sökt efter ungdomsromaner om dinga linga Lenor men inte funnit några. Därför får det bli det motsatta. Ungdomsromaner av Gun Jacobson. 16 år gammal blir Peter pappa. Mamman överger barnet. Peter slåss för sin rätt att ta hand om det. Peters baby, år 1971. Tjejer, Peter, år 1975. Peter och Lena, år 1976. Det gjordes också en TV-film år 1978 vid namn Peters baby som vars längd var 186 minuter. Peter spänner fast babybagen med bebisen i frampå sin moped. Peter tar med ungen till skolan och ungen skriker under lektionen. Filmen funkade inte riktigt då boken Peters baby kom ut år 1971. När TV-filmen gjordes var året 1978 och samhällsvärderingarna hade förändrats från år 1971. TV-tittarna år 1978 höll inte med i Peters kamp för att få ta hand om sin bebis, som bokläsarna år 1971 hade hållit på Peters rätt att själv ta hand om bebisen. Om ni av något skäl vill läsa en ungdomsroman från 1970-talet så rekommenderar jag ungdomsromanserien om Peters och hans baby. 1970-talsåsikt. Om mamman har avsagt sig vårdnaden om det barn hon nyss fött så tillhör barnet enbart pappan om pappan vill ta hand om barnet. I samma högstadieklass som jag gick i fanns två dinga linga Lenor som skolkade och fick därför flera streck i betyget eftersom de inte närvarat under den minimitid på lektionerna för att få betyg. Båda blev gravida ( sommaren 1975) direkt efter årskurs nio med varsin raggare.

Skrivet 2013-07-07 kl. 19:43:20
Make the seconds count //

Håller tummarna för att det kommer gå bra :D

Skrivet 2013-07-07 kl. 21:32:54
URL: http://makethesecondscount.blogg.se
NICOLE //

Teoriprovet är ju skitenkelt! Tro mig! Det här kommer från en tjej som skolkade största delen av hennes skolgång och alltid haft svårt för skolan. Jag klarade teorin på 7 minuter och med inga fel. det kommer gå bra! :D

Skrivet 2013-07-07 kl. 23:47:22
URL: http://monkeyseemonkeydo.devote.se
Emilia //

Uppkörningen är inte så svår, glöm bara inte att stänga av blinkersen och haha, knäpp hjälmen!

Skrivet 2013-07-08 kl. 16:36:54
Natalie //

Hej Zara!
Uppkörningen var inte alls svår. Min lärare sa att man inte kunde bli underkänd i uppkörningen. Jag klarade provet på första försöket. Men ett tips är att kör frågorna... sen går du igenom dom som du var osäker på.. eller kolla bara igenom så du har fått rätt svar! :)

Skrivet 2013-07-08 kl. 19:13:34
//

Lättaste provet ever, tänk logiskt bara så klarar du det utan problem.

Skrivet 2013-07-10 kl. 01:45:51
Linn //

Tog mitt moppekort för några månader sen och var jätte orolig för att provet skulle vara jätte svårt, men det är det verkligen inte! Visst behöver man ju plugga inför det så man kan va säker på att man klarar det men pluggade inte så jätte mycket och det gick ändå sjukt bra!

och uppkörningen antar jag att du inte känner någon panik över? Den är absolut inte svår om du verkligen tänker på hastighet, blinkers och allt liknande som är livsavgörande i trafiken! småfel bryr dom sig inte om och det går inte att bli underkänd! :)

Skrivet 2013-07-12 kl. 16:25:08
URL: http://www.nattstad.se/linnjonson
Joel //

När du skriver provet så man man markera frågorna(knappen har en flagga på sig), markera ALLA fråor som du inte känner dig hundra på, när du svarat på frogorna så klickar man på översikt(?) ( minns inte riktigt) och då kan man se alla frågor man markerat och då kan man lätt bara gå tillbaka till dom frågorna!!! Hoppas detta hjälpte!

Skrivet 2013-07-14 kl. 15:40:44
VERONICA //

vet inte om du gjort provet redan, men om inte så är det lätt om man pluggat ordentligt, jag pluggade rätt mycket och klarade mig precis, men stressa inte upp dig innan, då glömmer man typ allt (eller jag gör det haha)Lycka till!!:D

Skrivet 2013-07-15 kl. 01:39:33
URL: http://veronicaelisabeth.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Jag heter Zara och den här bloggen handlar om min vardag. Läs och kommentera!
RSS 2.0