mina tankar kring hybris och ego

Alla som läser Chloés blogg har väl antagligen sett hennes inlägg om hybris och egobilder? Om ni inte har gjort det kan ni klicka på länken häääääääär.  Anyways, så satt vi och snackade om killar och deras egobilder haha och det ledde till en lång diskution om just hybris och egobilder igår! Jag tycker inte att man kan kalla det för en ''egobild'' om man lägger upp en bild på sig själv som någon annan har tagit. Det gör Clorran. Även fast det är jag på bilden, Jag, ego, mig själv, så känns det mer som en spontan bild till skilnad från om man står framför spegeln eller leker med framkameran haha. (som jag alltid gör hihi) Jag menar jaaaa, det är liiite lowclass och stå i spegeln och ta kort i bikini som jag gjorde men jag brukar ju inte direkt visa min kropp på ett sånt sätt, även fast jag är nöjd med mig själv. Men då är ju bildena hon lägger upp i bikini när hon är utomlands också lika mycket egobilder och ''uppmärksamhetssökande'' även fast någon annan tar den? Eftersom hon säger ''det spelar ingen roll vem som tar bilden'' Och varför kommer hybris in mitt i allt? Det har ju inte ens med saken att göra? Kanske lite..
 
Jag läste en kommentar på Chloés blogg om att ''jag tycker att någon som har hybris är en orre'' Haha va? För det första tycker jag är orre är ett ord som används fööör ofta. Vet folk ens vad orre betyder? Ingen vet ju för fan vad det betyder haha. Hora, lösaktig, lättfotad, slampa.. Alla använder det hejvilt och slänger ur sig det här och där. Hybris är en person med alldeles för bra självuppfattning. Tänker väldigt mycket på dig själv och tror hen är bättre än alla. Man tror lite för mycket om sig själv. Vad jag har lärt mig kommer hybris från grekiskan där någon hade mage till att jämföra dig med gudarna. Ingen var ju bättre än gudarna, inte en liten ynklig människa, så om man trodde det hade man hybris. Vad har det med att puta med rumpan att göra? Tror man att man är bättre än någon för att man putar med rumpan? Haha. Hybris har ju ingenting med hur mycket kläder man har på dig eller vem man liggerr med att göra. Så nu har jag sagt vad jag tycker. Buuuurrrnnn Chloé haha. 
 
 
Haha alltså det är veeerkligen inget bloggbråk!!! Vi diskuterar bara! I love Chloé. ♥

Emilia //

Tycker båda har rätt och fel, man uppfattar allt olika och kan säga en sak som man gör själv såklart .
Själv tycker jag att de inte är en ego bild om nån Annan har tagit den, de är ju en bild kanske ett minne av livet man tar.
Bilden kanske betyder mycket mer än en vanlig "ego bild" för den personen på bilden, ven vet man kanske sitter på en kyrkogård men blommor i handen vid en sten och nån tar ett foto på dig, de kallar jag inte egobild utan att man delar med dig och lägger upp sina upplevelse och känslor i sitt liv. Då tycker jag de känns väldigt hårt att nån säger "jävla ego bilder " för de är de inte (enligt mig då) . Självklart har jag valt en ganska svår position med en kyrkogård med de är ju samma sak (att nån tar ett fotot på dig ) . Om folk vill kallande egobild så visst, jag kallar de spontan bild i vissa lägen och minnen för livet bilder ibland. För mig är egobilder mera åt dukeface, no body is perfekt ( och lägga upp en bild på sina ben o mage med den meningen, o man är jätte smal och tränad) och sånna bilder .
Älskar din blogg den är bäst att du vågar säga åsikter !
Puss

Skrivet 2013-01-04 kl. 04:03:17
URL: http://emeeme.blogg.se
Olga //

Jag måste bara fråga, tjänar du pengar på din blogg? Med alla besökare du har så kan man ju tänka sig att du gör det.. Otroligt tacksam för svar!
Kram

Skrivet 2013-01-04 kl. 04:05:36
URL: http://ekdal.blogg.se
Sanna //

Jag håller med dig, egobilder är de bilder man själv tar på sig själv.(inget fel med det) men om någon annan tar en bild på en så är det mer minne som tex när man är utomlands eller på stan eller vad som så blir det mer som en minnesbild. Medan om man själv tar en bild så är det mest för sig själv även fast det kan bli ett minne också men inte på samma sätt. Det är iaf vad jag tycker, dock tycker jag det är kul att se egobilder så länge det inte är för mycket "hej här är jag och jag är bäst snyggast vackrast" över bilden, självklart ska man vara nöjd med sig själv men inte för egokär!
Btw älskar din blogg! :)

Skrivet 2013-01-04 kl. 08:52:07
Christine //

Intressant det där med självbild och självuppfattning.
Skrev ett inlägg igår om just det. Visst är det spännande om hur olika uppfattning vi människor kan ha just kring utseende och självbild.
Hybris... Jo, det är ju ett tillstånd många drabbas av med olika lång varaktighet och med olika mellanrum.
Adressen nedan går till inlägget om just utseende... eller snarare Nakenhet (med tanke på bikinidelen i ditt inlägg)

http://larbring.bloggo.nu/Naken/

Skrivet 2013-01-04 kl. 08:55:37
URL: http://larbring.bloggo.nu
Linda Lövberg Hjären //

Egobild är när man tar en bild på sig i speglen, eller liknande, men inte när man ber kompisar ta bild på en :)

Skrivet 2013-01-04 kl. 08:59:28
URL: http://lindahjaren.webblogg.se/
Elsa //

Jag tycker att alla bilder som enbart är på sig själv är ego bilder annars är de "typiska egobilderna" sånna man tar med sin iPhone/iPad/iPod när kameran är vänd mot sig själv, andra typiska egobilder är ju då när man tar i spegeln, men det är inte det första jag tänker på. Hybris lärde jag mig i skolan att det betyder: någon som har hybris tror att den är bättre än vad den är

Skrivet 2013-01-04 kl. 09:04:44
Elsa //

Egobild (mer förklaring till förra kommentaren): en egobild är alltså alla bilder som är på sig själv NÄR man ber någon ta bilden, eller tar den själv. Bilder som andra tar på en utan att man posar och leker fotochinic för mycket blir det INTE en egobild. När det kommer till UPPLÄGGNING av egobilder så tycker att ALLA bilder man publicerar på sig själv är ego, det är ju lite Hej, här är jag. Och det är inget fel, jag gör det hela tiden!
Det där med hybris, om det är en "hybris bild" så visar man väl hela röven eller brösten typ, haha
Det är så najs att du läser alla kommentarer, känns som allas röster blir hörda haha lol
Puss

Skrivet 2013-01-04 kl. 09:15:02
Anonym //

Hur lång är du? :)

Skrivet 2013-01-04 kl. 09:30:58
Anonym //

Gud vad töntigt att ni "bråkar" via era bloggar

Svar: jag sa ju precis att vi inte gör det
zara

Skrivet 2013-01-04 kl. 09:48:33
Sandra //

Hej fin blogg du har! Jag har frågestund på min blogg och skulle du vilja vara gullig och ställa en fråga :)? Jag lägger till dig som favorit på bloggen, kram!

Skrivet 2013-01-04 kl. 09:49:23
URL: http://Http://sandracederbom.blogg.se
P //

Jag håller med dig Zara! En egobild är en bild som man tagit själv, som man har posat till och "övat" till. Men om man är utomlands tex eller bara ute i stan hemma och någon tar en bild på dig är det ingen egobild, hade du bett kompisen att ta en bild på dig hade det varit en egobild men om du inte är "beredd" eller inte har bett om bilden så är det ingen egobild.

Skrivet 2013-01-04 kl. 09:52:06
H A N N A A A //

jag tycker att egobild är en sån bild som man tar på sig själv, men alla får juh tyck som de vill :)

Skrivet 2013-01-04 kl. 09:53:13
URL: http://hannasspace.blogg.se
Ida //

Jag skulle hellre lägga ut en bild på mig i bikini som någon annan har tagit än att lägga ut en bild på mig som jag själv har tagit, jag anser det som mindre "ego"

Skrivet 2013-01-04 kl. 10:12:00
Klara //

Nu skäms jag lite. Jag trodde orre var när en tjej bara sökte uppmärksamhet och bekräftelse från killar. Då har jag användt det ordet på fel sätt hahah :) bra att du sa till!

Skrivet 2013-01-04 kl. 10:18:33
URL: http://klaraengstrom.blogg.se
S //

Jag håller helt klart med dig om det med egobilder osv. Och jag tycker att det kan vara helt okej iblaaannnd, jag tror alla lagt upp en egobild iallafall en gång? Och självklart om man har blogg. Men inte hela tiden! Jag håller däremot med Cholé om jag uppfattade hennes åsikt rätt om det med hybris. Ett tex. instagram konto fullt med bara bilder på sig själv, som dessutom man har stora uringningar, bikinibilder, rumpbilder, alltså bilder överhuvud taget när man visar rumpan och brösten mycket med mening. Då tror jag man har hybris och typ vill vara populär och gör nästan vad som helst med umgänge osv för att bli det, har även lågt självförtroende och ja du fattar?

Skrivet 2013-01-04 kl. 10:42:29
Sanna & Josefine //

Hej, jätte fin blogg! Bloglovin-byte? :)

Kraam Sanna & Josefine

Skrivet 2013-01-04 kl. 11:26:45
URL: http://stallmuppisarna.blogg.se
Weronica //

Jag håller helt med dej! Bra inlägg där!

Skrivet 2013-01-04 kl. 11:32:37
URL: http://smirrre.blogg.se
alva //

fin blog! hålller med helt!

Skrivet 2013-01-04 kl. 12:44:03
URL: http://blommanslovers.blogg.se
Matilda //

Jag tycker som du Zara! Man tar en ego bild som man bara har tagit själv. Om någon annan tar en bild på dig så är det inte en ego bild.

Skrivet 2013-01-04 kl. 12:53:03
URL: http://sweetlikeacake.blogg.se
elin berglund //

hejsan! jag tycker verkligen om din blogg och läser den dagligen.

Jag skulle verkligen uppskatta om du ville kika in på min blogg http://elinberglundds.blogg.se , jag håller på med en 30 days osv.

Har du några tips om vad jag skulle kunna göra för att bloggen blir mer spännande?

Tack på förhand!!

Skrivet 2013-01-04 kl. 13:26:30
URL: http://elinberglundds.blogg.se
Linnea //

Jag håller med Chloé hohoho!

Skrivet 2013-01-04 kl. 13:59:04
URL: http://linneaklevenstedt.blogg.se
Julia //

Jag håller verkligen med dig angående detta ämnet. Eller ska jag säga "dessa"?
En egobild för MIG är när man tar kort på sig själv och lägger upp någonstans. Jag anser inte att bilder som tas av någon annan bör kallas "egobilder", för det är ju inte du själv som tagit den då. Folk som modellarbetar fotar ju knappast "egobilder", utan jag tycker egobilder är när man fotar sig själv. Sen är ordet egobild uttjatat & överkonsumerat. Minsta lilla kallas ju egobild nuförtiden.. Och det där med hybris.. Det uppfattas nog väldigt olika av folk, men för mig så är hybris en form av "störning" där man tycker att man själv är mycket bättre än alla andra. Där man hela tiden vill vara i fokus och se bra saker med sig själv. Det är stor skillnad på hybris och bra självkänsla. Man kan tycka att man själv är skitsnygg utan att ha hybris. Det är stor skillnad. Men även ordet hybris missbrukas dagligen.

Skrivet 2013-01-04 kl. 14:52:59
URL: http://ryttarnamedponny.blogg.se
Anonym //

I really think a pic doesnt mean everything, its just your personality the one who really speaks about who you are and if people judge you for little things, I can tell is envy...
Zara dont care about what people say, everyday of your lifetime people would be there not just supporting you but criticise you, keep your patience and be happy :D

Skrivet 2013-01-04 kl. 14:54:29
Emelie //

Vad tycker du om det som "fame" gör med en? Som du säkert vet om så går många kändisar på droger och det är säkert pga att dem är så pass kända. Vad tycker du om hela grejen med att vara så känd att du inte skulle kunna ta ett steg utomhus innan alla kameror är i ditt ansikte och du har inte ett privatliv. Har du funderat något på detta?

Skrivet 2013-01-04 kl. 15:47:50
Nicole //

läs gärna min blogg, svarar på alla frågor från frågestunden ikväll så ställ gärna några <3 :)

Skrivet 2013-01-04 kl. 15:59:02
URL: http://nickikolan.blogg.se
Anonym //

Jag tycker inte att man är ego bara för att man tar en bild på sig själv eller att någon annan tar bilden .
Det jag vill säga är att varför ska man behöva vara ego för att man har tagit en bild på sig själv . Jag får väl ta hur många bilder som hälst ,utan att vara ego !:) Det är mitt liv och jag gör vad jag vill med det , utan att bli kallad ego . Jag tar många bilder på mig själv , men jag tycker inte jag tänker på mig sj som "cool" "snygg" eller "ego"
Jag tycker att ordet "ego" används på tok för mycket ! Men det är min åsikt och ingen annan behöver tycka som jag !:)

Skrivet 2013-01-04 kl. 16:09:16
Anonym //

håller heeelt med dig!!

Skrivet 2013-01-04 kl. 16:20:25
Hilda //

Jag tycker att både om man tar en bild på sig själv, eller lägger ut en som någon annan tagit är en egobild. Eller, det är ju som annat om ens kompis lägger ut en bild på mig - då är det ju som inte en egobild. Fast om jag själv lägger ut den bilden tycker jag det är en egobild, på sätt och vis :)

Skrivet 2013-01-04 kl. 16:26:58
URL: http://jagehilda.blogg.se
Anonym //

Håller absolut med dej, och alla människor är olika men alla är lika mycket värda, så jag tycker det är jätte töntigt att säga att man är bättre än alla

Skrivet 2013-01-04 kl. 16:36:08
Emma //

vad är sommarens bikinimode? ;)

Skrivet 2013-01-04 kl. 16:45:10
Edith //

Väldigt många bloggare fotar sig själva med hjälp av stativ. Då ser det ut som att någon annan tagit bilden (dvs en "spontan icke-ego-bild) men egentligen har de tagit den på sig själva. Något att fundera på kanske.

Känns normalare att Zara fotar sig själv i spegeln lite då och då för att visa vad hon gör/är än som Chloé som visserligen har någon som fotar henne, men alltid är så himla "Hej jag är 25 år och det här är mina märkeskläder".

Skrivet 2013-01-04 kl. 17:21:08
URL: http://dithphoto.blogg.se
Ida Emma //

tjaa.... jag tycker olika hela tiden. Men i största del tycker jag att det är en ego bild om man SJÄLV lägger upp en bild på sig själv oavsett vem som tagit den, men lägger nån annan upp en bild på mig är det ju ingen ego-bild, förrän jag lägger upp den själv.

Skrivet 2013-01-04 kl. 17:27:49
URL: http://idasteinwalls.blogg.se
Anonym //

Tycker som Chloé haha

Skrivet 2013-01-04 kl. 17:29:20
Anonym //

hur gammal är ChoÈ

Skrivet 2013-01-04 kl. 17:31:21
Emma //

tycker som dig att en ego-bild är nån som man har tagit i spegeln eller med framkameran men att ta typ "modell bilder" eller vad man ska kalla det är ju inte riktigt egobilder. Klart det är väll ego att ta kort på sig själv men bilden ser ut på ett annat sett och det är en annan "kvalité" om det är en modell bild.
hybris tolkar jag som en person med liite för bra självförtroende att man alltid ser sig bättre än andra, typ som att man är kär i sig själv hela tiden :)

Skrivet 2013-01-04 kl. 17:52:24
URL: http://emmandens.blogg.see
Maja //

Du har så rätt!

Skrivet 2013-01-04 kl. 18:20:00
URL: http://canonflicka.webblogg.se
Amanda Gyllenskepp♥ //

Så länge man säger sin åsikt så är det inget bråk.
Just saying!♥

-Frågestund på bloggen min!♥
http://amandagyllenskepps.blogg.se/2013/january/fraga-pa.html

Skrivet 2013-01-04 kl. 18:23:14
URL: http://amandagyllenskepps.blogg.se
Emma //

Vilken vacker blogg! allt bra?

Skrivet 2013-01-04 kl. 19:02:20
URL: http://emmasblogg.blogg.se
Anonym //

Hallå gjorde inte du en fotgrafering med 365 days?? vad händer med bilderna=

Skrivet 2013-01-04 kl. 19:54:19
Stina //

Jag håller faktiskt med både dig och chloe, ni båda har en poäng! Sedan ville jag bara checka att du sett att du är på blogg.se förstasida, fast lite längre ner! Puss O kram! ;)

Skrivet 2013-01-04 kl. 19:58:20
michelle mariolina //

Jag håller med Zara! inte cloe! :)

Skrivet 2013-01-04 kl. 20:01:49
URL: http://michellemariolina.blogg.se
Johanna //

Jag håller med dig på det med egobilder. För man kanske inte ens BETT någon annan att ta bilden, den kanske bara helt random tar en bild på mig och den lyckas bli fin? Det är inte egobilder om någon bara tar en bild på mig. Jag förstår lite om man BER den att ta bild, men ändå inte riktigt egopic ändå. Mirrorpics eller när man tar kort på sig själv är en egobild ^^

Jag ser hybris på samma sätt som er båda, faktiskt.

Orre... Används bara så jävla fel. Samma med hora i och för sig... Folk använder de två orden så fort man gjort nåt litet? Haaalllååå? Om jag snott någons sudd på lek, varför kalla mig hora? -.- Vad har det med saken och göra? Man borde lära dem vad det betyder x) Dessutom betyder inte ens Orre hora/slampa. Orre är en FÅGEL, hahah! Det måste vart nån dum som försökte komma på ett ord som skulle betyda samma som hora/slampa, men varför ta en typ av fågel?

hahah, min åsikt!

Svar: Jag håller med dig! Men Orre är förkortning/svenne verisionen på det turkiska ordet oruspu som betyder hora. Jag kanske har heeeeelt fel men det är det jag vet ;) Kram
zara

Skrivet 2013-01-04 kl. 20:28:50
URL: http://johannablom.webblogg.se
dONWALD //

När kommer ditt album ut?!

Skrivet 2013-01-04 kl. 20:45:49
Emma //

Jag har skrivit om dig på min blogg. Skrivit vad jag tycker om dig och så. Du är helt klart bäst!

Klicka så kommer du direkt till inlägget, eller kopiera och klistra in : http://emmakaisa.devote.se/blogs/24041885/zara-larsson.htm#WriteComment

Skrivet 2013-01-04 kl. 20:55:34
URL: http://Emmakaisa.devote.se
Hej //

Kan du gå ner i splitt eller spagat? Har kunnat men nu går de inte längre haha!

Skrivet 2013-01-04 kl. 21:17:50
Julia //

Helt rätt! ;)

Skrivet 2013-01-04 kl. 22:01:59
URL: http://juliawbs.blogg.se
Halsoprofilen //

Trevlig blogg, kika gärna in min (:

Skrivet 2013-01-04 kl. 22:09:17
URL: http://halsocoachen.blogg.se
Anonym //

Hej zara! Eftersom du är ganska modemedveten... Så tänkte jag fråga en fråga :) jo alltså jag har sett ganska många ha en speciell jacka som jag oxå skulle vilja ha och jag undrar ifall du vet vilken jag menar, alltså den ser ut så här: mörk blå/grön guldig dragkedja till luvan, alltså man kan ha luvan "gömd",, det är en dunjacka.

Skulle vara sjuuukt tacksam ifall du kunde svara har letat överallt puss!

Skrivet 2013-01-04 kl. 23:30:07
Johanna //

När kommer Uncover ut på Spotify?? Sa du inte att den skulle släppas 2 januari?

Skrivet 2013-01-05 kl. 00:23:05
Erik //

Haha hybris med att ladda upp bilder på sig själv var en primitiv tanke. Om man ständigt gör det kan det ju vara lite retande men annars är det väl inga problem:) kolla gärna min nya blogg!

http://fitnesserik.blogg.se/?tmp=39837

Skrivet 2013-01-05 kl. 01:29:01
Cornelia Fredriksson //

precis!

Skrivet 2013-01-05 kl. 03:32:57
URL: http://carincornelia.blogg.se/
Emma Fransson //

Håller helt o hållet med! Känns som folk inte tänker på vad dom säger nu för tiden.

Skrivet 2013-01-05 kl. 05:17:07
URL: http://emmafranssson.blogg.se
Emma //

Jag måste nog hålla med dej i denhär diskussionen Zara. Jag tycker inte att det är ego om nån annan fotar dej o man lägger upp det. Men sen är det en helt annan grej om man typ ligger o har tråkigt o klickar nåra bilder o sen lägger upp. Det är ego. Tycker iaf jag. Bra skriver iaf,jag håller med.

Sen undrar jag Zara var du har köpt din gula bikina som du hade på många bilder från USA? Gaash!..den är så himla snygg! Vi ska åka bort i februari så nu passar jag på att fixa lite bikinis. Men svara gärna på frågan,vore jättesnällt!
Din blogg är bäzzzt Zara!

Skrivet 2013-01-05 kl. 08:00:05
Anonym //

Var har du köpt din svarta moncler jacka och vad kostade den?!?!?

Skrivet 2013-01-05 kl. 09:50:37
Anonym //

Snälla!!!! Var kommer den ifrån och vad kostade den?!?? (din moncler jacka)

Skrivet 2013-01-05 kl. 09:51:25
Anonym //

Var har du köpt din svarta moncler jacka och vad kostade den?!?!?

Skrivet 2013-01-05 kl. 09:51:52
Anonym //

Var har du köpt din svarta moncler jacka och vad kostade den?!?!?

Skrivet 2013-01-05 kl. 09:52:12
Anonym //

Var har du köpt din svarta moncler jacka och vad kostade den?!?!?

Skrivet 2013-01-05 kl. 09:52:26
Sabiina är namnlös //

Vilken härlig blogg du har :d Kolla gärna in min och kanske kolla på min senaste video ^^

Skrivet 2013-01-05 kl. 10:40:50
URL: http://nattstad.se/MultiLogo
Olle Bescher //

Hörde att du läser alla kommentarer, så hoppas du ser denna! :) .. Tänkte höra hur gammal du är :)?

Skrivet 2013-01-05 kl. 10:42:03
URL: http://www.ollesmemoirs.blogg.se
Johanna //

Jaha :0 Där ser man! That makes more sense ^^ Men tycker fortfarande det är fel att säga så i vilket fall x) Om de ska säga hora/slampa med ett annat ord, säg oruspu då, hahaha! Orre låter inte rätt x)

Skrivet 2013-01-05 kl. 10:50:56
URL: http://johannablom.webblogg.se
B e t t i n a'N //

Jätte fint!
Hej jag undra ifall du ville checka in min blogg och kolla på min syrras nya cover
vore grymt snällt av dig så pass fin blogg som du har. Ifall du inte gillar detta så ber jag om
ursäkt för att jag tog din tid, men som sagt vore jätte snällt att bara ta en titt på den :)
finns i mitt senaste inlägg annars är länken här : https://www.youtube.com/watch?v=WNqP9emxuVI

Skrivet 2013-01-05 kl. 11:12:29
URL: http://bettinaeide.blogg.se/
Hej //

Jag har en fråga, gillar du Demi Lovtao, hehe? ^^

Skrivet 2013-01-05 kl. 16:39:32
Julia //

Jag håller med dig helt och hållet Zara!

Skrivet 2013-01-06 kl. 12:26:56
Clara //

Shit vad töntigt. Varför diskutera och överanalysera något som ''vad är en egopic''? Det låter väldigt töntigt och barnsligtnär man läser igenom det här inlägget... Shit vilka i-landsproblem

Skrivet 2013-01-06 kl. 13:37:20
emma //

såå sant!

Skrivet 2013-01-07 kl. 20:35:18
URL: http://www.ylvaa.blogg.se
julia //

detta är en orre
http://4.bp.blogspot.com/-FIWA-jy-Nwk/T6PTTkqQkrI/AAAAAAAABwk/W6F50S5soN0/s1600/Orre+vid+E+t.JPG

Skrivet 2013-01-07 kl. 22:17:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Jag heter Zara och den här bloggen handlar om min vardag. Läs och kommentera!
RSS 2.0