kony 2012

Alla har säkert sett Kony filmen. ↑ ''Hmm, nu har jag börjat tänka om den här KONY2012 videon och det är inte helt rosenrasande gott. Till och börja med vill jag säga att jag inte är ute efter att förstöra idén om att folk kan samlas och göra skillnad utan mera reflektera om Invisible children, är det helt självklara valet om man vill göra skillnad. Till att börja med så är videon ganska klart en stor manipulation av våra känslor. Det finns en hel del saker som kan frågas om videon. En andra sak är att av de pengar som skänks till företaget bakom, går faktiskt i majoriteten till deras filmproduktion som då förespråkar att utomstående länder ska beväpna en armé i som inte är mycket bättre själva. De som då ska hjälpas att rädda de här barnen har också våldtagit och mördat befolkning som Konys rebeller. Och hur är det tänkt att denna räddningsaktion ska genomgå? Eftersom konys arme består i största delen av barn så blir det svårt att rädda de utan att barnen skadas eller dör. Videon stämmer inte heller då det faktiskt redan har gjorts aktion av både regeringen och amerikanska soldater och de visar hur det var 2003 och nu har det minskat med 80 %. Jag tror att genom att dela denna video faktiskt inte kommer påverka lika mycket som man kan tro. Det kan mera bli en ursäkt då man känner att man har gjort något gott och man har till en viss del gjort det, men det allra viktigaste är faktiskt aktionen. Istället för att stödja deras organisation borde man se denna video som ett hjälpmedel att få folk att se hur det kan vara i andra länder. Hur små ens problem i lilla Sverige egentligen är och hur folk kan komma tillsammans och göra skillnad. Vad jag tycker man borde göra är att fortfarande sprida detta budskap och försöka göra skillnad, men inte stödja organisationen så mycket eftersom den, enligt mig, verkar vara lite shady. Sånt här händer hela tiden. Hela tiden.
.
Jag var väldigt förblindad av vad som visades i videon och det är ett stort problem (missta mig inte folk, jag vill verkligen göra skillnad) men jag tror inte att genom att förespråka våld och ge organisationen pengar är det bästa sättet att hjälpa barnen. Kony är fortfarande ute där, men det håller på att förbättras och vad man egentligen borde göra är att protestera för mänskliga rättigheterna, för människorna i syrien, för jämnställdhet i världen, och allt annat som borde fixas! Försök att donera pengar till seriösa organisationer som amnesty international, röda korset och rädda barnen om ni verkligen vill göra skillnad. Ville bara få ut mig det och skulle vara intressant att få veta lite vad ni tycker.
- Simon, en kille i min klass.

Elin //

jättebra skrivit! efter jag sett videon blev jag helt såld. men sen tänkte jag varför han? varför nu? och dom är ju rebellerna mot staten .. gjorde efterforskning och känner mig fortfarande klyven.

Men mina tankar överenstämmer mycket med det du skrev. den här videon är värd att se , intervju med Kony http://www.worldstarhiphop.com/videos/video.php?v=wshhEk16p80re9j8X31h

handlar inget om hip hop ;)

och denna http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/sluta-sprid-konyfilmen-invisible-children-bakom-filmen-gar-inte-att-lita-pa/

titta på bilden.

vissa seriösa påstår att det är regimen i uganda som har startat den här kampanjen.

Skrivet 2012-03-10 kl. 13:01:56
Linnea //

Hej! Just nu har vi frågestund på våran blogg och vi skulle verkligen vilja att du gick in och ställde en fråga eller två.

http://nittiosjuor.blogg.se/2012/march/fragestund.html#comment



dessutom får alla som frågar en LÄNKNING

Skrivet 2012-03-10 kl. 13:51:11
URL: http://nittiosjuor.blogg.se/
Amanda //

Jag struntar i om det är en oseriös organisation eller inte. Jag tycker man ska hjälpa alla. Då menar jag inte bara fattiga, utsatta osv utan ALLA på denna planet. Att kunna visa vilken god människa man är som kan hjälpa andra och samtidigt kunna känna sig stolt och behövande. Även fast jag tänker som svenska grammatiken. Vem är bäst i världen? JAG. Vem är näst bäst i världen? DU. Vilka kommer sen? HON, HAN, DEN DET. Om ni fattar vad jag menar? Att kunna ge sig själv det bra och sedan hjälpa andra. (Ta mig inte fel, om man födds i ett rikt land har man ju det FÖRMODLIGEN redan bra) Sedan är ju planen att göra han så känd som möjligt så fler har chansen att få tag på honom. Människor som inte är kända, är tyvärr svåra att få tag på. Jag orkar tyvärr inte sitta och skriva allt i detaljerad form men jag tycker det var jätte bra skrivet, verkligen :)



kram :)

Skrivet 2012-03-10 kl. 13:56:54
Klimpen //

Grejen är att man inte kan lite på någon sånhär organisation. Ta röda korset som till exempel, visst, det har asbra att man skänker pengar dit. Men du vet inte att alla dina pengar går dit. Nej, för det visade sig vara helt fel, för de som jobbar där, typ den högsta chefen, tar ut sjuuuukt mycket lön. Alltså högre lön än en person med en vanlig inkomst. Det stör mig oerhört, för att denna person tar pengar som folk har skänkt i tanke till de behövande, inte för att han ska ta mesta delen själv och leva ett lyxliv. Det irriterar mig!

Skrivet 2012-03-10 kl. 14:07:49
Sam //

Hur det än ligger till med organisationen så SKA man sprida videon. Joseph Kony måste uppmärksammas. Videon spelar på känslor, människor styrs av känslor och handlar ofta efter dem. Och det är bra att pengar även går till att göra filmer osv om hur livet ser ut - för det är sådant som gör att vi faktiskt bryr oss. Hade det inte varit för videos och sådant hade majoriteten av de som skänker pengar inte skänkt något alls.



Folk borde tänka ett steg längre innan de börjar kritisera och sprida den kritiken så andra dumb fucks går med på det och glömmer bort orättvisorna här i världen.

Skrivet 2012-03-10 kl. 15:30:23
Hanna //

Hmm håller med till ca 60%. Hur var det i Romme?

Skrivet 2012-03-10 kl. 15:33:49
Linnea //

Hmm.. jag har hört att det var ungdomar i USA som startade det här. Och när dom skänker pengar försvinner en stor del på vägen dit, alltså kan dom ta mycket pengar själva! Men jag tänker hjälpa dom här barnen så mycket det går!

Skrivet 2012-03-10 kl. 15:45:50
URL: http://linnealinnie.blogg.se/
Sam //

Och ang. att de som ska rädda barnen är föredetta Kony rebeller och har våldtagit och mördat för honom... Påstår du att det är fel att ge folk en andra chans? Att de inte ska få hjälpa till att göra rätt och rädda andra barn från att gå igenom vad de själva har gått igenom?



Att störta Kony utan att hans arme kommer till skada kommer förmodligen inte gå, och nu kommer jag låta hemsk, men det kommer fortfarande vara värt det i slutändan. Det är lätt för oss västerlänningar att tänka så om folk, barn, vi inte känner, jag vet. Men det är sanningen. Hellre att runt tusentalet barn dödas i en sista strid än att Kony ska fortsätta kidnappa och förstöra livet för flera hundra tusentals barn i framtiden.



Sen vore det jätteintressant att få veta var du fått tag på denna information du skriver om. Att hitta sådana saker på tumblr och sedan tro på det är minst lika naivt som att blint tro på allt som sägs i videon.



Vore schysst om detta inte bara ignoreras, utan istället få svar på tal. Jag är inte på något sätt emot någons åsikter, jag är bara intresserad av hur andra tänker :)

Skrivet 2012-03-10 kl. 15:52:21
Alice //

Jag är inte så insatt i det här men jag har sett filmen iaf. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka men jag håller med dig om att det finns en del saker som inte är självklara i videon och att det kanske är bättre att donera pengar till seriösa organisationer som röda korset osv.

Sen så är ju denna videon också till för att alla ska veta vem han är så att man kan få tag på honom.

Men man kan ju aldrig lita på något sådant här till 100 % eftersom- som du säger- kanske bara en liten del av pengarna faktiskt går till Uganda.

Skrivet 2012-03-10 kl. 15:55:17
Hildur //

Jäklar vad smart du är!

Skrivet 2012-03-10 kl. 17:05:35
Helena //

Läste att man inte ens vet om han lever. Men man vet att han inte varit i Urganda sedan 2006..



Tycker det är jättebra att sprida videon och visa att man vill stoppa honom men att stödja Invisible Children med pengar tänker jag inte göra.



Bra skrivet:) jag är på din sida :)

Skrivet 2012-03-10 kl. 17:15:03
Anonym //

Kan du svara på detta? Har du bytt skola? Varför? När man söker om till kungliga svenska balett skolan kom du inte in då? Vilken skola går du på nu?

Skrivet 2012-03-10 kl. 17:25:00
Kira (MissFranck) //

Men Zara man måste börja någonstans ju. Man kan inte hela livet bara SÄGA jag vill göra skillnad, man kanske inte kan åka till donera alla sina pengar men. Joseph Kony är världens största kriminella brottsling. Om jag kan hjälpa till med typ 500 kronor för att stoppa honom så gör jag gärna det, du behöver inte det men jag ska för jag vill och SKA göra skillnad.



Dessutom jag tror att detta är seriöst, varför skulle Barack Obama lägga tid på detta, och en massa andra viktiga person + de som har ställt upp frivilligt.

+ Jag bryr mig inte om dom får pengarna. Så klart att pengarna måste gå till filmen m.m. annars skulle DU eller JAG eller någon annan sett filmen.



Och jag antar att du fattar att barnen inte vill vara soldater eller sexslavar.. Och om några dör, så räddas många fler. Och flera gånger om året samlas det in flera miljoner till "vanliga" organisationer och nu är det dax att ge lite till denna. Eftersom du inte har skänkt något än (till KONY2012) så vet du inte om det "funkar eller inte funkar".



(ps. börja snälla inte nu säga "jag/Zara får skriva vad hon vill på sin blogg" för det håller jag med om. Men vi måste också få tycka och detta är en offentlig blogg..)

Skrivet 2012-03-10 kl. 18:20:56
URL: http://kony2012.com
Camille //

Är också misstänksam mot det där!

Skrivet 2012-03-10 kl. 18:48:48
URL: http://camillec.blogg.se/
Anna //

Tack ZARA och SIMON ÄNTLIGEN några som fattar!!! Bra att du skriver ut det så alla fattar! TACK!

Skrivet 2012-03-10 kl. 19:36:03
Julia H //

You took the words out of my mouth..

Skrivet 2012-03-10 kl. 19:57:08
URL: http://asiam.devote.se
Alicia //

Hjälp satsartext hihi, fast fattade inget hoho ^^

Skrivet 2012-03-10 kl. 21:49:15
URL: http://inourfootsteps.blogg.se/
Gabriella //

Fin blogg :D Gör du blogkeenbyten? KRAM

Skrivet 2012-03-10 kl. 22:05:53
URL: http://gabriellaita.blogg.se/
Elli //

Seriöst, Simon och Zara eller vilka fan ni nu e? Vill ni verkligen göra skillnad, du gör fan ingen skillnad när du sitter och skriver att man i princip inte ska bry sig.

Vet ni varför man ska stödja just denna organisationen, för att de andra hade ingen aning om att detta hände i världen, om vi skulle ignorera detta skulle det betyda att ni skulle ignorera alla dessa 30.000 barnen.



Filmen är gjord för att väcka folks känslor, få insikt i vad som faktiskt händer i världen. Det är ingen jävla manipulationsfilm. Det är inte meningen att soldaterna ska kriga mot barnen, de krigar mon Kony -.- Det är meningen att de ska tillfångata honom, och därefter befria barnen.



Varför tror ni tillståndet har förbättrats sedan år 2003, för att de har gjort en skillnad, de har bestämt sig för att göra en skillnad jämfört med er som sitter och tycker framför en dator.



Genom att dela videon påverkar man mer, än att inte göra det, det är trotts allt genom att dela och sprida denna videon den har blivit såhär stor, eller hur?



Ja visst, det är bra att protestera för de mänskliga rättigheterna. Men vad fan ska an bara skita det dem då, för det är precis vad du säger.



Jag vet inte vad ni tycker jämställdhet är, men det är precis det denna organisationen försöka bilda genom att hjälpa dessa barnen. Jämställdhet för man inte av att inte göra någonting.



Genom att dela och sprida denna filmen har folk fått reda på vem Kony är och kan göra en skillnad, det var trotts allt 99 % och jordens befolkning som inte visste vem är är.



Skrivet 2012-03-10 kl. 22:20:00
EMS //

alla har olika åsikter om hela den hära kony saken men det roliga är att ingen har äkta bevis, bara en massa citat folk har hittat lite här och där på nätet. om ni tror röda korset och rädda barnen skänker bort allt dom får in är ni lite ute och cyklar, ingen välgörenhet skänker bort 100%. det finns ju såklart en chans att invisible children inte är en seriös organisation men inget bevisat ännu. man borde ändå hylla invisible children för det var dom som uppmärksammade kony, det var dom som fick resten av världen att veta vem han är. dom gjorde något åt saken iaf, och dom hjälper FAKTISKT. man kan inte heller klaga på att dom endast uppmärksammar kony, alla organisationer har fokus på en sak och invisible children råkar ha kony som fokus och dom har blivit kända för det. alla måste börja någonstans och här valde invisible children att börja.

Skrivet 2012-03-10 kl. 23:10:11
URL: http://ddreamoutloud.blogg.se/
Anonym //

oj oj att du verkligen analysera det så bra och du är så ung SUPER BRA jag vill bara säga att uganda har precis hitta olja och som vi vet sen förr så vart det finns olja är USA där på plats och vill få tag på det. Det blir Irak all over again. Tänk innan ni gör något Uganda är inte ett så fattitgt land (jag vet för mina föreldrar kommer där ifrån) dom har bara lite fattig dom gämfört med andra länder i Afrika, hjälp dom först!! Barn har tillgång till skolan alla kan engelska och de har vatten så det räker alltså det handlar bara om att ta del av de resucerna som man har inte att skicka USA in i landet för att börja nån krig det är inte en lösning utan ett störe problem.

Skrivet 2012-03-11 kl. 01:34:47
Ida ^^ //

Om alla, liksom hela mänskligheten ställer sig emot honom, så kan det förändras. Mycket. Tillsammans kan alla göra så otroligt mycket, och jag tycker att detta med att stoppa Kony är en sjukt bra idé.

Skrivet 2012-03-11 kl. 09:32:44
H A N N A ♥ //

Zara, jag skulle kunna göra en design till dig om du vill. Titta min blogg och se om du vill ha en sån liknanade? ;)

Skrivet 2012-03-11 kl. 09:46:23
URL: http://hannabodelson.blogg.se/
Linnes //

Skrivet 2012-03-11 kl. 10:04:27
Lea //

De som skänker pengar till den här oorganisationen bör veta att BARA 31% pengar går till Uganda, jämfört med Röda korset där 91% avpengar som går till välgörenhet.

Skrivet 2012-03-11 kl. 10:38:14
Ida //

Asså hur kan man tycka det är DÅLIGT att stoppa Kony? Om man själv inte har så mycket problem i sitt liv är det ju ganska lätt att säga att det där är ingen stor grej. Men man får ju vara lite medmänsklig och förstå att andra människor har så jävligt fuckade liv som har utsatts för sånt här. Och det är Kony's fel, så det är ju självklart att han ska stoppas! Om alla låter han fortsätta, då sprids det ju mer och mer, alltså han kidnappar fler och fler. Tillslut blir det så jäkla många som har det sådär, så att det kanske kan sätta sig emot honom. Men då är dom ju redan så jäkla många så att då blir det ju typ tredje världskriget eller nån annan jävligt stor grej. Och varför ska man låta det hända? Det är ju lika bra att stoppa honom innan det blir för stort. Och Zara, säg nu inte att du får säga vad du vill på din blogg och sånt. JA, det är ju helt självklart att du får säga vad du vill! MEN, om du inte vill ha andras åsikter så ta bor kommenytarsfältet. För du har faktikt ett kommentarsfält om du inte har tänkt på det. Så om du inte tål andras åsikter, ta bort kommentarsfältet! För här så skriver ANDRA vad DOM tycker, det är inte till för att alla ska skriva "jaaa, du har helt 100% rätt Zara!" Utan man ska kunna kommentera saker, det behöver inte va nåt speciellt man kan ju typ bara skriva "söt" och sånt. Men det är ju ändå den personens åsikt, den personen tycker du är söt och vill säga det. Så eftersom du låter andra människor säga sina åsikter så ska du inte klaga på det sen. VI kan inte ta bort din blogg, men DU kan ta bort kommentarsfältet så vi inte kan kommentera.

Skrivet 2012-03-11 kl. 13:11:07
alice //

blogga?! ;)

Skrivet 2012-03-11 kl. 13:40:04
Emma //

Hur fan kan du ens skriva en sådan sak vad fan tänker du med du e värkligen en sån blondin utan hjärna e du helt dum i huvudet eller??

Skrivet 2012-03-11 kl. 20:14:11
Bella //

Sättet du tänker och skriver på.. Får mig att tro att du tänker med röver. Seriöst uppfuckade lilla flicka, hur kan man tycka att det är dåligt att IALLAFALL försöka stoppa J.K. Tycker att det du säger är en fri åsikt riktad åt sitt eget håll. Men lyft på din feta röv, gå några meter, öppna din ytterdörr och gå ut. Det är faktiskt inte lika enkelt som att sitta framför sin dator och skriva en massa jävla tjöt som ingen egentligen orkar läsa. Varför bloggar du ens om detta? Du har väl ändå förnuft själv att förstå vad budskapet med denna filmen är eller?



-Ja, armén består av barn. Och det är väl lite det som är grejen eller? Hade det inte varit barn så hade det förmodligen inte varit lika många som visat intresse för att rädda dem. Men att du säger att barnen kommer bli dödade och skadade om vi försöker hjälpa dem.. Är fel! Helt jävla fel! Det finns så många där ute som nu ställer upp nu. Alla går ihop till en och samma, det är det som är grejen. Det kommer bara att bli enklare att rädda barnen ju fler vi är.



Nästa gång du ska säga något, lyft på din röv och gå ut och inse att det finns dåliga människor i världen men även bra människor. Men vi kan klara det, för vi är fler goda än onda. Vi kommer stoppa dem, vi kommer försöka. Barnen i Uganda som har blivit utsatta för J.K har som vi alla redan har förstått en riktigt hemskt bild av sina egna liv. Du hörde själv vad han sa, han skulle vilja dö, dö nu på en gång. För han bryr sig ändå inte, J.K finns inne i hans huvud, lever på hans liv, torterar hans själ.



Så snälla, tänk efter jag är så trött på att hitta helt jävla meningslösa bloggar med små fjortis tjejer som tror sig har sig och putar med läpparna. Vill bara ha folkets uppmärksamhet är vad du vill. Säg något vettigt och bra om videon istället, att du är med och stöttar. Gör du inte det.......... Så tror jag att du är ganska ensam om att ''gilla'' J.K.



Skrivet 2012-03-12 kl. 16:48:20
Lisa | 12 | Foto & vardag //

Åh så fin design du har! Några planer inför veckan? :D



/ L I S A ♥

PS: Var gärna med i min veckans blogg och få 100+ nya läsaren!

http://lisafisap.blogg.se/2012/march/vinnarna-av-veckans-blogg-ny-omgang-v10.html

Skrivet 2012-03-12 kl. 18:45:47
URL: http://lisafisap.blogg.se/
Blue //

Håller helt med!

Skrivet 2012-03-12 kl. 21:09:22
Céline //

Hej, det de menade med filmen var att de ville få fram så många som de helst för att "skriva på" alltså visa att de bryr sig, så att nästa president i USA inte ger upp, för det beror ju på om det fortfarande är Obama eller inte. men för någon president att ha kvar ett sådant krav, både på en arme och en hel värld, så krävdes mer folk som trodde på det hela. det jär var ju också den första önskan som allmänheten lyckats få en president att tro eller ja, agera på. Men för att fortsätta krävdes det "underskrifter", vilket de fick henom att man köpte ett såkallat ID-armband som man sedan registrerade sin "underskrift" som då visade att man brydde sig. Det är det de försöker att samla in... (: tack!

Skrivet 2012-03-12 kl. 21:30:36
Fabian //

jag tycker också att den här videon inte stämmer, men det du söger är helt fel. So bry er inte om vad zara säger för det är fel.

Skrivet 2012-03-15 kl. 18:38:18
nicole //

det du säger stämmer till viss del men du är dålig på att beskriva det

Skrivet 2012-03-15 kl. 18:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Jag heter Zara och den här bloggen handlar om min vardag. Läs och kommentera!
RSS 2.0