200 kronor

Hej bloggisen. Jag satt och klickade runt på Facebook då jag fick se en länk till en artikel. Jag brukar tycker det är intressant att se vad folk delar med sig av. Jag fick så ont i mitt hjärta när jag läste vad som stod. Magen vred sig tio gånger i mig. Läs artikeln HÄR. Jag tänker inte be om ursäkt om att den kan vara hemsk, för det är faktiskt verkligheten ni läser om. I Stockholm bor det ca 2 miljoner. I Kongo har 2 miljoner kvinnor utsatts för våldtäkter. Tänk att varje person du möter en dag i Stockholm är en kvinna som blivit torterad av vidriga män minst en gång. Nej, mina ord räcker inte till för att förklara mina känslor (vilket journalisten av denna artikel verkligen lyckades med) . Jag kräver av er att ni läser artikeln och jag ber er verkligen om att skänka en gåva. Om alla bloggläsare skänkte varsin gåva på 200 kronor skulle vi tjäna ihop nästan 4 miljoner kronor. Så vi kan hjälpa hjälpen innan en riktig förändring sker. Det kan ni göra här. 

 

lucas //

wow, läste bara första delen i artikeln... och det förstörde mig så fort!

Skrivet 2013-08-10 kl. 03:23:34
Karin //

Har läst artikeln förut... Så hemskt :(

Skrivet 2013-08-10 kl. 03:25:03
URL: http://karinkakis.blogg.se
Sagge //

SÅ JÄVLA RÄTT ATT DU TAR UPP DEDÄR! MÄNNISKOR SKA FAN VETA VILKA JÄVLA AS DET FINNS! DU ÄR GRYM SARA!

Skrivet 2013-08-10 kl. 03:57:05
URL: http://springcorn.blogg.se
Elin //

Så jäkla bra gjort av dig att ta upp det!

Skrivet 2013-08-10 kl. 08:53:40
URL: http://bloggareello.blogg.se
Wilma //

Detta är så hemskt! Kan inte förstå att sånt här händer hela tiden:(

Skrivet 2013-08-10 kl. 08:54:44
URL: http://www.wilmasphoto.blogg.se
Hanna //

Detta är så hemskt. Lästa artikeln och sitter nu och gråter. Så himla bra att du tar upp det!

Skrivet 2013-08-10 kl. 09:18:33
URL: http://hannahanna.blogg.se
Emma //

Åå va bra att du tar upp det! Mår så dåligt och tycker det här är så otroligt orättvist! Det är så fel!

Skrivet 2013-08-10 kl. 09:41:18
Rebecka //

Fy säger jag bara. Hur kan man göra något så hemskt??
Denna artikeln gör mig äcklad av att världen verkligen ser ut så. Att kvinnor & barn aldrig, Aldrig, kan känna sig säkra eller va säkra.
Det är hemskt! Fruktansvärt!
Saknar tillräckligt med ord för att förklara hur arg & ledsen jag blev när jag läste denna artikeln. Usch.

Skrivet 2013-08-10 kl. 10:07:06
URL: http://nattstad.se/Rebeckalundqvist
Alva ❤ //

Finns inga ord !

Skrivet 2013-08-10 kl. 10:08:06
URL: http://alvathysell.blogg.se
Peter //

Hur ska pengar minska våldtäkt ?

Skrivet 2013-08-10 kl. 10:28:50
Clara //

Finner inga ord ... Att världen verkligen ser ut så gör mig äcklad & frustrerad!

Skrivet 2013-08-10 kl. 10:36:23
ELSA //

Det är så sjukt fruktansvärt...

Skrivet 2013-08-10 kl. 10:38:10
URL: http://elsakarlstrom.blogg.se
Emma //

har du sett videon när beyoncé sjunger jätte falskt?
Isf vad tror du hände där? för hon är ju så jääääkla grym annars!!
har det hänt dig också?
eller drev hon bara? :)

Skrivet 2013-08-10 kl. 10:44:06
Amanda Andersson //

Usch så hemskt, håller med dig Zara, hela magen började knytas ihop och jag blev tårögd flera gånger när jag läste detta. Men jag kunde inte läsa klart, jag började må illa så jag läste inte klart artikeln.. Bra att du tog upp det ändå! Men det var som du sa, artikeln var verkligen hemsk..

Skrivet 2013-08-10 kl. 10:56:57
URL: http://amandasvarld.webblogg.se
Malin klaar //

Åhhhh usch vad äckligt. Kan bara inte fatta dem som gör det!!! Varför går man på oskyldiga människor?? Bra att du ändå upplyser om detta.

Skrivet 2013-08-10 kl. 11:11:02
URL: http://www.malinmallaklaar.blogg.se
Saga //

Jag började grina som fan:( jag ska fanimej bli såndär läkare och rädda hela jävla världen.

Skrivet 2013-08-10 kl. 11:13:31
Solin //

Åh läste artikeln, den är så hemsk.. Egentligen är det helt sjukt hur människor kan ha hjärta till att göra något sånt, hur kan dom sova gott om nätterna? :O

Skrivet 2013-08-10 kl. 11:21:51
URL: http://solinj.blogg.se
Annika //

:(

Skrivet 2013-08-10 kl. 11:25:24
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
SASSA //

Det är så fruktansvärt hemskt :(

Skrivet 2013-08-10 kl. 11:42:08
URL: http://lyckligasassa.blogspot.fi
Cecilia //

SÅÅÅ fruktansvärt.

Skrivet 2013-08-10 kl. 11:44:58
URL: http://ceciliasj.blogg.se
Elina //

Det är hur hemskt som helst!!

Skrivet 2013-08-10 kl. 11:45:48
URL: http://www.elinabergholm.blogg.se
Anonym //

Hej jag låter såklart efterbliven men hur ska pengar hjälpa?

Skrivet 2013-08-10 kl. 12:13:23
Cecilia //

Har läst klart den nu (tog sin lilla tid). SJUKT är vad det är, att sån ondska finns inom människor!!

Skrivet 2013-08-10 kl. 12:17:17
URL: http://ceciliasj.blogg.se
Oscar //

Hej Zara om jag skänker 200:- kan du följa mig på insta då? @oscarjonssonswe
Jag Photoshopar bilder på dig:)

Skrivet 2013-08-10 kl. 12:20:48
amanda //

Hej zara! Verkligen älskar din blogg och din sångröst! Tycker du är superduktigt på det du gör, fortsätt så och du kommer komma riktiiiiigt långt!
Skulle verkligen vara superkul om du hade lust att kika in på min blogg! kram!

Skrivet 2013-08-10 kl. 12:29:50
URL: http://aamandaelisabethh.blogg.se
Anonym //

Till Emma där uppe! Den videon är fake! :)

Skrivet 2013-08-10 kl. 12:39:04
anonym //

Herregud vad hemskt jag tror jag ska kräkas, så himla rätt av dig att skriva om det på bloggen, tycker fler kändisar borde skriva om sånt här så de utsatta får mer hjälp.

Skrivet 2013-08-10 kl. 12:40:14
JosefineG //

hemskt värld vi lever i :(

http://Josefineg.com

Skrivet 2013-08-10 kl. 13:11:38
URL: http://josefineg.com
emma //

Fattar inte dom som kommenterar massa annat till det här inlägget!
Detta är hemskt jag mår dåligt och får en nervös känsla när ja läste. Ska skänka pengar nu!

Skrivet 2013-08-10 kl. 14:08:28
Alva //

Jag läste inlägget och jag vet inte hur jag ska reagera.Jag blev en helt annan person efter jag läste den där texten.Hur människor kan ha hjärta till att göra sådär? Jag gråter och är så sjukt arg.Jag finner på riktigt inga ord hur jag känner just nu. Jag är arg,ledsen och helt stum. Det är detta jag vill jobba med i framtiden jag ska hjälpa utsatta människor som dessa kvinnor i artikeln. Min bästa kompis som jag kan säga allt till blev våldtagen för 1 och halvt år sedan ungefär och det tog jätte mycket på henne. Vissa av våra kompisar sa upp kontakten med henne men aldrig jag! Jag ska alltid finnas för henne vad som än händer. Hon är min kompis enda sedan födseln och jag ska alltid stå upp för henne.Hon och alla andra som blivit våldtagna är värd stöd och vård och såklart människor som älskar och bryr sig om dom. Tack Zara för du gjorde detta inlägget du är guldvärd <3

Skrivet 2013-08-10 kl. 14:42:17
Chira arif //

Gud kunde inte läsa hela artikel blev så ledsen vill bara gråta nu

Skrivet 2013-08-10 kl. 14:47:56
Chira //

Finner inga ord.....

Skrivet 2013-08-10 kl. 14:49:14
Till er som frågar hur pengar kan minska våldtäkt //

Pengar kan inte minska våldtäkt, det man skänker pengar till är det fantastiska sjukhuset där de hjälper väldigt många kvinnor och barn som är så fruktansvärt skadade efter våldtäkter och tortyr. Sjukhuset är fortfarande kvar och det klarar sig men om vi skänker pengar till det så kan de hjälpa ännu fler människor och få ännu bättre sjukvård. De kvinnor och barn som är utsatta kommer aldrig blir riktigt friska med de hemska minnen de har, men vi kan iallafall hjälpa dem att få tillbaka sin kropp.

Skrivet 2013-08-10 kl. 14:55:24
Gabi //

Asså fyfan. Jag kan inte förstå hur deat kan finnas sånna härmänniskor. Dom som är kapabla till att göra något sånt har är bara ren ondska. Våldta en liten 3-åring som inte kan göra motstånd kan bara ligga ner och lida.. Helt sjukt. En sak är i alla fall säker jag kommer skänka hela min måndadspeng till detta.

Skrivet 2013-08-10 kl. 16:21:53
Tea //

En eloge till dig som tar upp det här! Man kan inte förstå att sånt här händer, det är så jävla vidrigt, jävla jävla vidrigt. Den här artikeln öppnar upp många människors ögon. Zara vill bara ge dig beröm för att du tog upp det här, kram

Skrivet 2013-08-10 kl. 18:08:42
Anonym //

Men hur kan vi få pengarna konfirmerade av att de används av sjukhus för att hjälpa de drabbade ? Missförstå mig inte jag donerar gärna pengar om jag vet om vem/vad som får pengarna.Nu litar jag på zara och tvivlar på att hon skulle lura folk på pengar men lite mer fakta än känsla skulle nog orsaka till större donationer.

Skrivet 2013-08-10 kl. 20:10:33
Emma //

läste detta precis och känner mig äcklad av mig själv som klagar över småsaker. Deras verklighet är något som vi aldrig kommer att förstå fören vi har sett det med egna ögon. Hela texten gjorde mig mållös och jag känner mig helt tom..

Skrivet 2013-08-10 kl. 22:35:48
URL: http://emmandens.blogg.se/
Tilde //

Du är så himla omtänksam och snäll!
Det är bra att du tar upp detta. Det är ju hemskt! :(

Kramisar!

Skrivet 2013-08-10 kl. 22:54:14
URL: http://tildelalander.devote.se
Yasmin //

Jag förstår inte det här!? Hur kan det gå så snett i någons hjärna? Jag förstår inte och kommer aldrig förstå hur det kan bli så fel i en människa? Alla de män som förgripit sig på en kvinna förtjänar en lika grym död dom med. Men om jag fick göra en önskan idag skulle den vara att alla människor som föds från och mer utvecklas till riktiga människor. Inte hjärndöda idioter. Tack zara gör att du tar upp det här<3

Skrivet 2013-08-10 kl. 23:00:30
Frida //

Så grymt bra att du tar upp detta Zara, verkligen eftersom att du är en så stor inspiration för många och att man bryr sig om vad du skriver! Blir så sjukt ledsen och äcklad när jag läste artikeln. Har aldrig riktigt förstått vad det innebär när någon blir våldtagen, men det där var 100 gånger än vad jag trodde. Blir fan besviken på FN! Vet att min kommentar är rätt så onödig med tanke på hur många andra det är som har kommenterat liknande, men kände bara att jag också ville vara med och yttra mig. 200kr är nått jag gärna betalar! Kram!! ❤

Skrivet 2013-08-10 kl. 23:47:26
URL: http://www.nattstad.se/fridamichelles
Stina //

det är så hemskt :'( <3<3

Skrivet 2013-08-11 kl. 00:01:57
Amanda //

Hemskt hur världen ser ut. Att detta lixom händer år 2013.
Många föräldrar säger till sina barn att klä dig inte så där, bli inte våldtagen. Borde det inte ist vara så att föräldrar lär sina barn att inte våldta. Tycker det är så himla bra gjort av dig zara att ta upp detta. Alla borde fundera på att skänka en del av sin månadspeng till detta. Lixom vad är en fika på espresso house och en shopping tur på stan värt mot det här?? Kvinnor/barn är med om en hemsk händelse som inte vi ens kan föreställa oss hur det är. En 3åring.Usch jag vill gömma mig. Varför gör inte de flesta i världen något åt detta sjuka??. Är de för lata? Detta händer väldigt långt bort ifrån oss/Sverige. Men de är fortförande människor, alla är likadana. Bara för att det händer långt bort så kan vi inte blunda åt det, när vi öppnar ögonen kommer det fortförande vara likadant.

Zara, du är en sjukt cool och underbar tjej. Ser upp till dig på typ alla sätt å vis. Pusssss

Skrivet 2013-08-11 kl. 00:54:50
Klara //

usch så hemskt! Att detta existerar är sjukt :(

Skrivet 2013-08-11 kl. 01:07:03
URL: http://nattstad.se/laranea
Gaby //

Usch, det är så otroligt hemskt, och att det främst handlar om saker som inte berör lokalbefolkningen eller som dom kan göra något åt. Och att det mycket är västvärldens fel, alla naturresurser som företag i väst utnyttjar och tagit över, utan någon rätt egentligen. Och att vi i Sverige t.ex använder 1 Iphone per år. Iphones, som t.ex innehåller det som hela kriget handlar om, olika metaller osv. Det är så otroligt mycket som spelar in, och det är så otroligt hemskt att dessa män, men främst kvinnor och barn ska få lida för det.

Skrivet 2013-08-11 kl. 01:15:17
olivia //

bra! love you today

Skrivet 2013-08-11 kl. 01:17:31
olivia //

bra! I love you today

Skrivet 2013-08-11 kl. 01:18:26
Alexander //

Hemskt är det minsta man kan säga. Jag skulle aldrig som kille kunna tänka mig att göra något sådant.
Min mormor har varit väldigt insatt i detta ämne. Hon har varit internationel president i en orginisation som sammarbetar med FN och hon har verkligen varit en förebild för mig. Hon berättade för mig en gång att det som händer efter är ännu värre. Många av de här väldigt unga och ibland blir de gravida av detta och eftersom de är så unga spricker deras organ innefrån så läkare måste sy ihop dem igen. Dessutom luktar de jätte illa av det.
Skänk pengar hjälper, men välj rätt orginisation eftersom många av pengarna som skänks passerar aldrig gränserna.

Skrivet 2013-08-11 kl. 01:33:48
Anonym //

Svaret på varför FN inte agerar är att några speciella länder måste vara överens, men finns två länder som alltid säger nej eller turas om att säga nej. FN är tyvärr maktlösa tack vara det.

Skrivet 2013-08-11 kl. 01:47:31
Denise Jansson //

Hej!
Jag vet att man egentligen inte ska kommentera andras bloggar för att göra reklam, men min blogg är ingen "vanlig" blogg som jag bara vill ha massa besökare så att jag kan tjäna pengar. Anledningen till att min blogg finns är för att jag vill att man ska veta att det är okej att må dåligt ibland och att man inte är ensam. Jag själv lever med både depression och ätstörning, men det handlar inte om att aldrig falla utan det handlar om att resa sig efter varje fall. Jag vill så gärna att flera ska förstå hur viktigt det är att prata om psykiska sjukdomar, för det är ofta något som göms eller att man känner skam och så ska det inte behöva vara. Så snälla, sprid min blogg eller gå bara in och lämna ett litet avtryck. Det är ett så viktigt ämne och jag vill inget hellre än att hjälpa andra som också mår dåligt! Tack i förhand!
Kram

Skrivet 2013-08-11 kl. 02:36:54
URL: http://denisewiktoria.devote.se
mathilda //

fyfan det gör så ont. Klarade inte av att läsa vissa saker. Livet är så orättvist, vi förstår nog inte hur bra vi har det. Mår illa, hur klarar män av att våldta och döda kvinnor så där brutalt. Och en treåring?! nej jag förstår inte.

Skrivet 2013-08-11 kl. 09:21:36
URL: http://mathildakull.blogg.se
Ebba //

Läste artikeln och det är verkligen helt sjukt, man kan inte förstå att detta är verklighet. Fick tårar i ögonen och ont i magen av att lösa det där. Helt sjukt! Usch!

Skrivet 2013-08-11 kl. 09:29:44
URL: http://bebba.devote.se
Andrea //

Fick så himla ont i magen, att världen ska vara såhär hemsk, det är sjukt!!

Skrivet 2013-08-11 kl. 13:14:31
Madeleine Blom - Swedish/Thai girl ♥ //

Wow detta är hemskt! Klarade inte av att läsa hela artikeln, tycker inte att en enda person ska behöva uppleva sånt!

Skrivet 2013-08-11 kl. 15:22:08
URL: http://missnock.blogg.se
Fins det ingen lenk till artikeln? //

?

Skrivet 2013-08-11 kl. 22:19:09
Jessica //

Hej Zara!! Hoppas verkligen att du läser detta och tar åt dig! Idag var första dagen jag var inne på din blogg, och när jag såg att du hade publicerat dessa bilder började jag gråta, tårarna bara rann..

Jag blev utsatt för våldtäkt, misshandel och annat av en kille jag älskade, som hade varit min bästa vän. Ända sen jag anmälde har jag blivit väldigt ensam i kampen mot sånt här. Polisen har inte gjort någonting, han lär inte få några straff, han kommer undan utan konsekvenser och jag har fått ärr för livet & många vänner har lämnat mig och svikit mig.

Vill bara att du ska veta hur stort det är att en viktig & inspirerande person som du bryr dig om och skriver om detta. Det betyder så himla mycket och det får oss kvinnor att känna en mindre ensam.. Det är ensamheten, maktlösheten och att bli tystad som är värst.

(På tal om något helt annat.. Såg dig i Växjö både på rix fm festivalen & inne i VIP på grace. Jag och min syster satt med panetoz, ville komma fram och hälsa till dig och berömma dig för ditt uppträdande, men ville inte störa dig på din lediga kväll!)

Skrivet 2013-08-12 kl. 00:07:28
Emmy //

Helt sjukt!! Ska helt klart skänka pengar, helt skruvat hur man ens kan vilja våldta någon. Är det bara jag som inte alls förstår det roliga eller upphetsande för männen i det?

Skrivet 2013-08-12 kl. 13:45:15
Rebecca //

Kunde inte läsa hela, usch.
Det är så svårt att föreställa sig att sånt här verkligen händer.

Skrivet 2013-08-12 kl. 17:35:56
URL: http://rebeccaalvarsson.com
elin //

oh gud vad bra du tar upp det, det e hemskt! :o

Skrivet 2013-08-12 kl. 21:02:24
URL: http://byelinz.blogg.se
Signe //

Så rätt av en bloggare med många läsare att försöka påverka i rätt riktning, go girl!

Skrivet 2013-08-12 kl. 21:27:13
URL: http://signejosefsson.blogg.se
Juliana //

jag mår illa. bra att du tar upp det.

Skrivet 2013-08-13 kl. 18:17:30
URL: http://photosbyjuliana.blogspot.com
Erika //

Det är så sorgligt att sådant förekommer!

Skrivet 2013-08-18 kl. 12:49:53
URL: http://eriikasworld.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Jag heter Zara och den här bloggen handlar om min vardag. Läs och kommentera!
RSS 2.0