ätstörningar

En grej som är väldigt poppis att prata om på bloggar måste ju vara vikten. Vi läser faktiskt om vikten på engleskan, eating disorders. Anorexia, Bulimia och binge eating (hetsätning) är dom vanligaste. Vi snackar även om det på elevrådet, att man ska ta dit en dietist och förklara för alla i skolan om vikt och att man måste äta för att må bra. I min skola lägger man myyycket vikt på vikten kan jag ju bara säga. Eftersom jag går i en balett skola så blir det ju automatiskt så för i baletten ska man ju vara smal som en sticka. Det är väl idealet, om man säger så. Därimot behöver det verkligen inte beryda att bara för att man dansar balett eller är smal har man inte anorexia.

Anorexia är inte en jävla kroppsform. Det är en allvarlig sjukdom som man inte vill ha och det sitter i tänkandet, att man aldrig riktigt nöjd med din kropp och man bokstavligt svälter sig själv, att man är totalt fixerad vid sin kropp men även vid mat. Nu får ni faktiskt tycka jag är jättedum men om man inte är nöjd med sin kropp varför gör man inte något åt saken då? Vi säger att man är överviktig och inte själv trivs med det, varför sitter man bara där och klagar då? egentligen är det skitsamma hur man ser ut. Bara att man MÅR BRA! och man måste träna och äta rätt för att må bra! Men man kommer alltid ha komplex för sin kropp, alla har det! Men låt det inte gå till överstyr. Bara du mår bra och trivs med dig själv är ju allting fine. Så är det ju med allt. Ingenting är bra i förstora mångder, ingenting! 

Men kom ihåg att bara för att man är smal så har man inte anorexia, för det är INTE kul att man får det upptryckt i ansiktet. Det är en sjukdom, inte en kroppsform! Jag känner tre tjejer som har/har haft anorexia och det är inte kul... Om ni misstänker att någon har ätstörningar så säg till någon som kan hjälpa till innan det blir för sent och om ni vet någon som har det STÖTTA! bara visa att du är där liksom.




HÅLLER NI MED?

HÅLLER NI INTE MED?


mobbad //

min kompis storasyster dog av en sådan sjukdom. hon var snäll, nu är hon borta.

Skrivet 2011-11-10 kl. 19:00:13
emma //

håller med dig zara !

Skrivet 2011-11-10 kl. 19:32:01
URL: http://emmakarlssons.devote.se
t //

håller helt klart med dig.

zara kan du skriva om iphone 4, för du hade väl den ?

vill köpa.

skriv vad du gillar med iphone 4 och vad som är dåligt osv.

Skrivet 2011-11-10 kl. 19:38:04
t //

håller helt klart med dig.

zara kan du skriva om iphone 4, för du hade väl den ?

vill köpa.

skriv vad du gillar med iphone 4 och vad som är dåligt osv.

Skrivet 2011-11-10 kl. 19:38:12
Sara //

jag har haft anorexia, eller jag har inte blivit av med den riktigt än. Det är verkligen jätte jobbigt!



Är det så i din skola att alla måste vara smala? Får ni inte äta vad ni vill osv? Måste ni inte äta väldigt mycket eftersom ni tränar så mycket?



skulle bli jätte glad om du kunde svara eller berätta lite mer om det.

Skrivet 2011-11-10 kl. 19:52:01
Hanna Berglund ;) //

Håller med till viss del!<3

Skrivet 2011-11-10 kl. 19:53:59
Emely //

Håller med!:)

Skrivet 2011-11-10 kl. 20:17:27
Saga //

Att ha komplex för hur mycket men väger är ett HELVETE!

Jag tränar regelbundet men jag kommer aldrig att kunna bli t.ex modell jag är helt enkelt inte skapt så. Jag har många gånger tänkt att jag måste sluta äta, och försökt många gånger, men oftast så blir d bra i slutet:) <3

Skrivet 2011-11-10 kl. 20:19:20
URL: http://sagahelena.devote.se
vilma //

jag håller med till hundra.



jag är själv väldigt smal (jag är lång också, så jag tror jag uppfattas smalare än jag är), och det är så jäkla jobbigt när folk håller på och ba "shiiiiit va smal du är, hur mycket väger du? säg vad du väger så kan vi kolla upp på den här hemsidan och se om du är underviktig! nämen OJ va smal du är, ÄTER DU INTE?"



vad folk inte fattar är att det är som att säga att någon är tjock. det värmer inte direkt.

och dessutom äter jag mer än nån annan jag känner (typ), så det är liksom så jag är född, det är så jag ser ut.

det är precis som du säger, det är INTE kul att få det upptryckt i ansiktet att man är anorektisk

Skrivet 2011-11-10 kl. 20:24:46
Anonym //

Håller helt med!

Jag är själv ganska smal, men har absolut inte anorexia! Jag kan äta hur mycket onyttigt som helst utan att gå upp i vikt! Det är bara så jag är, och min storasyster är likadan!

Men det är inte alls kul att när man typ inte äter så mycket till lunchen i skolan börjar ens kompisar hålla på och säga saker som "du ÄTER ju inget" och flera har faktiskt sagt rakt ut till mig "asså du har ju typ anorexia!" och sånt. Det är verkligen inte kul att höra! :/

Skrivet 2011-11-10 kl. 20:37:34
Alva //

Håller med dig helt och hållet!

Min kompis har någon slags ätstörning hon han inte äta en ruta choklad utan att när hon ser själv växer typ en halv meter, det är jätte synd om henne! Hon fick det bara för att hon blev mobbad, för att dom sa att hon var tjock oså hennes pappa lämnade henne bär hon var liten för att han tycke att hon var tjock! Asså hur kan man ens säga så till sitt barn?:o

Min bästis är pinnsmal, verkligen! Man ser skelletet på henne! Och det finns rykten om att hon har aneroxia, HON SÄGER ALLT TILL. MIG! Varför kommer folk på sånna ryckten det är ju inte ens kul skvaller? Jag var sjukt arg när en i min klass kol Fram till mig och säger, Alva har Viktoria Aneroxia? Liksom kom igen?! Jag tycker att det finns för mycket "regler" för hur man ska se ut för att inte ska bli kallad tjockis?

Jag tycker att jag är tjock fast jag kanske inte är det, det har hänt att jag inte har ätit typ På några dar för att jag ville bli mindre! I min klass går det ett par killar som är jätte taskiga kastar bollar på en kallar en taskiga saker osv! Vet att man inte ska bry sig men ändå! Jag skulle inte säga att jag har ätstörningar men nästan! Vi var hos skolsköterskan och vägde oss förra veckan, och vi fick se vårar BMI jag låg typ 1 dm under normal sträcket vilket betyder att jag var för smal för min längd! Förlåt om jag skriver så här jävla långt men det är så himmla onödigt att detta

Finns!! Kan inte. Du skriva

Ett inlägg och dumma lärare vi har nämligen en jätte taskig..

KRAM alva!

Skrivet 2011-11-10 kl. 20:46:22
URL: http://Lovebyalva.devote.se
Matilda //

Jag håller HELT med dig Zara!

Skrivet 2011-11-10 kl. 20:58:48
URL: http://matildastaafs.blogg.se/
Elvira //

Så sant!! Folk tycker nu för tiden att det är en förolämpning att säga vad du är tjock

Men det gör självklart inget att säga ooj vad du är smal men gud!



föresten zara blevl lite intresserad när du skrev att du gick på balett skola har aldrig hört att det finns grundskolor i sverige som har balett skola vart ligger den? =) (går själv i en musik,bild,dans skola och har dans inriktning)

Skrivet 2011-11-10 kl. 21:00:29
jess //

HÅLLER MED!

Skrivet 2011-11-10 kl. 21:07:31
URL: http://jessicasliiv.blogg.se/
Caroline //

Håller med, bra skrivet!

Skrivet 2011-11-10 kl. 21:24:23
URL: http://carolinesverkman.devote.se
Anonym //

Jätte bra och fint inlägg. Håller med dig till 100% och det är bra att du lyfter fram det i rätt perspektiv.

Jag har haft diagnoserad anorexia i snart ett år, och det är ett rent jävla helvete. Jag har nu inte ätit på 1 och en halv månad, dricker bara näringsdrycker. Det suger.



Man måste verkligen få ett stop på det här. Idealen i vårat samhälle idag är sjuka, och då menar jag sjuka.

Tack Zara för att du är så underbar.

Kram.

Skrivet 2011-11-10 kl. 23:29:02
Alice //

Men det är ju lätt för dig å säga som är så snygg, jag är ju liksom ett missfoster naturligt... Går ej att göra nåt åt :( jag är ful som jag e, och du säger att man ska må bra men jag mår aldrig bra av att se mig i spegeln. Du är ju snygg Zara, så det är lätt för dig att säga. Men tänk om du var jätteful?

Skrivet 2011-11-11 kl. 08:16:47
Alice //

I folks ögon finns det bara "för tjock". Jag är för smal och har typ innnggggeeeettt alls, supermager, trots att jag äter. Jag är liksom född så. Men folk tror inte på "för smal". Om jag kommenterar min kropp sa en att hon skulle få anoprexia om jag sa det igen. Alltså för TJOCK pratar alla om, men oss som är smala? Får inte vi säga nåt? Att vara FÖR smal får man tydligen inte ha komplex för itan att få höra "men för smal kan man inte bara. Bara för tjock".

Skrivet 2011-11-11 kl. 08:21:36
Anonym //

Jag håller verkligen med! Jag har alltid varit väldigt smal och ibland varit nära att bli undernärd.men det bli bättre och bättre och även om man är smal och liten och väger för lite är det inte så att man måste ha anorexia. Det viktigaste är att man mår bra! Jag tycker att det är alldeles för många barn som klagar att det väger för mycket och är tjocka. Jag tycker det är riktigt taskigt mot de som är lite överviktiga att dom som är smala sitter och jämför sig med varandra.

Skrivet 2011-11-11 kl. 17:05:10
Ida //

Håller med!

Förutom EN sak. Man kan inte bara göra någo åt anorexia bara sådär hur som helst. Det är verkligen jättevsårt. Man måste bara försöka allt man kan, men det går inte bara att börja äta hur som helst. Det är verkligen jättejobbigt.

MEN, jag håller med dig om precis allt annat och tyckte det var jättebra sagt! ;)

Skrivet 2011-11-11 kl. 18:53:44
Anonym //

Jag håller med. Jag är jätte smal och får jämt höra saker som: "du är smal", "ät nu mera för du är ju så smal", "har du anorexia?" osv. Men jag har inte anorexia. Jag tycker inte jag är fet utan jätte jätte smal, jag tränar inte för att gå ner jag vill snarare gå UPP och undviker för mycket träning, jag spyr inte, jag äter alltid alla mål. Det finns inget som tyder på anorexia även fast jag är smal.

Skrivet 2011-11-11 kl. 19:01:30
Anonym //

Jag håller med dig helt, bra skrivet!

Bara för att jag ärlång & smal så retade några killar mig och sa att jag hade anorexia...Bara för att jag är lite smalare än vissa andra så betyder det ju inte att jag har anorexia



Älskar din blogg! <3

Skrivet 2011-11-11 kl. 23:40:48
evuu //

awwe min kompis har den tavlan '' what matters most is how you see yourself'' :DDD

Skrivet 2011-11-22 kl. 20:33:41
URL: http://evelinn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Jag heter Zara och den här bloggen handlar om min vardag. Läs och kommentera!
RSS 2.0