näbbdjur!

Näbbdjur

 

Näbbdjur är kanske är världens konstigaste djur. Med en svans lik en bäver, en näbb lik en ankas, och ben lika grävlingars tillbringar dom den mesta tiden i vattnet. Fötterna har 5 tår som är förenade med simhud så dom ska kunna simma lättare. Näbbdjuret styr med svansen när den simmar och har ögonen stängda och dom jagar föda på botten med hjälp av tryckcensorer. Dom äter ungefär 20% av deras kropsvikt på en dag. Dom är rovdjur och äter maskar, kräftdjur, musslor, snäckor, larver och insekter  Näbbdjuret bor i hålor längs åarna i östra Australien och Tasmanien. Och är nattdjur, vilket betyder att dom är vakna på natten och sover på dagen. Det finns undantag. Näbbjuret är också en utav dom väldigt få däggdjur som lägger ägg. Vanligtvis två och äggen har mjukt skal. Det varierar hur länge dom stannar hos mamman, det kan vara allt från 1-5 månader. Det unga näbbdjuret har mjölktänder vid kinden 2 på varje sida i överkäken och 3 i underkäken, vilka så småningom blir avnötta och faller ut. I stället för tänderna utbildas sedan de omnämnda hornskivorna. På tungan finns det också små hornartade tänder som gör näbben bildar en silapparat för att ur vattnet avskilja sådant som är ätbart och gömma det i de rymliga kindpåsarna som sitter vid huvudets sidor. Pälsen är brun och vattentät och dom kan simma i nollgradigt vatten och dom har en konstant temperatur på 31-32 grader. Näbbdjuet är helt fridlyst men anses vara officiellt men sårbart.


min awesome uppsats om näbbdjur... haha men nu ska jag gå och redovisa! jag lovar att lägga ut massa bilder på vart jag var i helgen när jag kommer hem men jag har inte sladden eller kameran här ;)


helena //

Skrivet 2011-05-29 kl. 12:15:11
helena //

du är så söät sarah

Skrivet 2011-05-29 kl. 12:16:16
Ida:P //

När någon säger näbbdjur så tänker jag på "näbbdjuret Perry i Phineas och Ferb"

coolt va(NOT)



//stort fan

Skrivet 2011-06-20 kl. 13:16:39
Aksel //

har du någon källförteckning till denna? kopierade din textoch måste ha källorna:D stort tack slapp mycket arbete.

Skrivet 2013-05-16 kl. 17:11:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Jag heter Zara och den här bloggen handlar om min vardag. Läs och kommentera!
RSS 2.0