är jag kriminell?

Haha nej men ärlig. Jag har en fråga till er läsare. Jag blir jätte förvirrad för att vi snackade på SO:n om att det är olagligt att ta någons annas bilder och text utan lov. Vi hann inte snacka om det tillräckligt mycket för att jag skulle förstå. Vi slutade mitt i diskutionen. Alltså om ''ägaren'' av bilderna eller likande inte har gett dig tillåtelse kan man få betala otroliga summor pengar vad jag har förstått! stämmer det? För jag blir skiträdd. Jag tar ju bilder från Google hela tiden. Och jag frågar inte om lov?

Fast jag påstår ju inte att jag har tagigt bilden eller är med på den/var där, för sånt är fruktansvärt omoget! Men som till exempel om jag går in på weheartit och tar en bild gör jag väl inget olagligt? Haha snälla, kan någon som kan sånt här hjälpa mig?


Bilder från WeHeartIt♥


Ebba //

Hej! Fin blogg, kolla gärna min :)

Skrivet 2011-12-04 kl. 19:37:42
URL: http://ebbaklapp.blogg.se/
SOFIEE //

Det gör jag med ! ;o Jag visste INTE att det var OLAGLIGT ?! ;0

Skrivet 2011-12-04 kl. 19:55:01
Clara //

Jag tror man får ta bilder från weheartit, eller är nästan helt säker på det. Meningen med sidan är ju att man ska kunna inspirerar och då måste man ju kunna spara bilderna tycker jag:) Men asså jag tror att den som lägger ut bilderna på t.ex. weheartit måste skriva vart den kommer ifrån, det är dens skyldighet typ. För bilderna på we<3it är ju oftast inte den som lagt ut bilden ägare av. Hehe, hoppas du förstod vad jag mena ;)

Skrivet 2011-12-04 kl. 19:58:26
URL: http://byclara.devote.se
Alice //

Om du tar någon väldigt personlig bild från någon privat blogg kan du kanske bli "anmäld", men sånt gör man ju ändå inte, jag menar, man tar ju inte ett helt random egopix från någon man inte känner och lägger upp det i sin egen blogg! Och för att du ska bli anmäld så måste ju den personen först märka det och sedan anmäla dig.



Sen finns det ju bilder på t.ex fåglar som fotografer har tagit som de inte vill att man ska ta. Oftast är de bilderna skyddade, alltså, man KAN inte kopiera dem. Det beror på att de bara vill att folk som går in på DERAS hemsida ska se dem. Oftast en lärosida om t.ex djur.



Bilder från Weheartit är det sjuuukt många bloggare som lägger ut så det kan du knappast bli "anmäld" för!



Sen är der ju så att om man lägger ut en bild på nätet så kan man inte bli hur ledsen som helst om någon kopierar den. Så de flesta bilderna har lagts upp med vilje och eftertanke, vilket minskar risken för att råka kopiera en bild som "ägaren" skäms för!



Sen om du är osäker, så kan du alltid länka till bildkällan under en bild, som nu t.ex så skrev du att bilden var från Weheartit! :) Det minskar också den lilla lilla risken från att bli anmäld ;)



Men tänk på att sjukt många människor inte ens vet om denna regel och tar bilder från google varje dag!



Ha det bra! <3

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:06:47
Ines //

Nej, det tror jag inte... men det är nog olagligt om du säger att du har tagit/redigerat bilden själv.

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:08:45
Clara //

Skriv alltid källan till bilden/texten/videon!

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:11:19
Vilma //

På we♥it så är det väl meningen att man ska få spara bilderna, eller har jag förstått fel?

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:18:38
URL: http://vilmapetersen.blogg.se/
julia //

asså på weheartit så lägger ju folk ut bilder och "tar" bilder hela tiden och det är ju meningen oxå men neej, olaglig är du ju inte, då är ju typ alla olagliga lixom. såå no worry!

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:26:59
Anonym //

Klart det är olagligt, det står ju t.o.m i blogg.s.es lag och i sveriges rikeslag. det räcker inte med at tlänka weheartit heller, utan du måste länka den som fotat bilden om du inte frågat om lov.

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:29:12
bea<3 //

Nej det är om du lägger ut bilder på någon som inte har sagt att de var okey som det är olagligt

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:35:01
Anonym //

Från flickr.se eller flickr.com får man ta bilder utan lov!

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:42:29
Olivia //

Jag tror inte att det är olagligt om du länkar till personen/hemsidan och skriver vem som tagit bilden.

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:51:43
URL: http://oliviastener.devote.se
Olivia //

Jag tror inte att det är olagligt om du länkar till personen/hemsidan och skriver vem som tagit bilden.

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:51:55
URL: http://oliviastener.devote.se
Emma //

om du tar en bild från weheartit eller google så måste du skriva att den kommer därifrån (så som du gjorde till domma bilderna). men tar du en bild ifrån nåns blogg så måste du fråga eller iaf länka personen. men ALLTIS skriva vem som har tagit den! (den finns en anledning till att det står det på alla posters på kändisar!!!) men om det inte sår på bilden vem som har tagit den så kan man ju bara länka den lägger du ut en bild på någon personen och den inte vill det är det olagligt men egentiligen är det FÖRÄLDRARNA du måste fråga om lov! om inte personen är 18 då :)

Så har iaf jag lärt mig :D

Skrivet 2011-12-04 kl. 20:57:25
Moa //

Så här är det enligt svensk lag - du har aldrig rätt att använda någon annans bilder utan tillåtelse från fotografen, för fotografen äger bilderna. Det spelar ingen roll om du tar dem från google, weheartit, facebook, flickr, tumblr, en blogg eller vad som helst, det är fortfarande olagligt. Spelar ingen roll om du anger källa (google och weheartit är inga källor, för övrigt, som någon nämnde). Dock sker ju detta i väldigt stor utsträckning så risken att man åker dit är liten, men det är olagligt. Det är till och med olagligt att ta en bild som du är med på, men är du fortfarande inte fotografen så får du enligt lag inte använda den.



Hoppas jag var tydlig nog, det är så det är. Du har dock inte någon anledning att oroa dig.

Skrivet 2011-12-04 kl. 21:09:56
ke //

Ja zara det där med upphovsrätt är en ganska så svår sak men den som har tagit bilden har negativet eller orginalbilden äger rätten till bilden. Vilket innebär att du måste fråga om lov om du vill använda den på din blogg eller liknande ställen men sen finns det bilder som du får ta om du anger vem som fotat den anger källan till bilden. Googla på upphovsrätt så hittar du en del om detta. Modebloggar som Whereit och så kopierar ju alla ifrån så ja ??? men ange källa isåfall. skriv om du har frågor kan hjälpa dig att kolla.

Skrivet 2011-12-04 kl. 21:10:02
Moa //

(du behöver inte oroa dig) för folk snor bilder hela tiden, MEN om du nu skulle åka fast så får du böter på några tusen.

Skrivet 2011-12-04 kl. 21:11:02
Lilla H //

Det är olagligt att använda sig av andras bilder. Fotografen har sk copyright på sina bilder precis som du har copyright på dina bilder som du själv tagit. Vet att bloggaren Blondinbella blev anmäld för att ha lagt ut en bild på sin blogg föreställande henne själv, och som fanns utlagd i en tidningsartikel. Hon fick betala en ganska stor summa tror jag.



Fotografen hade ej gett henne lov att använda bilden. Han hade därimot gett tidningen lov att använda bilden. Så därför var det ok av tidningen men ej av henne.



Chansen att någon skall upptäcka att just du använt en random bild du googlat är ju ganska liten. Men man skall alltid vara lite försiktig. Kanske använder du en kompis bild där ni båda är med på och om nåt år är ni ovänner och då kanske hon anmäler dig.

Skrivet 2011-12-04 kl. 21:19:00
URL: http://haleyborg.blogg.se/
kelly //

hey theres a tumblr girl sayin shes you, she upload your latest pics and mooore, is that you? do you have a tumblr?

Skrivet 2011-12-04 kl. 21:37:16
Olivia //

Läs!

Ja, det är faktiskt olagligt! Men vem bryr sig haha? Skämt och sido så tycker jag fortfarande att du ska använda dig av andras bilder SÅLÄNGE du skriver att det inte är du som har tagit bilderna! Och om det dessutom står vem som har tagit bilden på sidan eller bilden, skriv det namnet då. För fotografer och bildägare tycker oftast att det är okej att använda sig utav deras bilder om du skriver att det är deras bilder! :)

Skrivet 2011-12-04 kl. 21:56:36
Johanna //

Ja det är olagligt, oavsett vart bilden än kommer ifrån. Man måste alltid fråga om lov först, det räcker inte med att länka till källan. Då skulle dock jag påstå att weheartit bryter mot lagen väldigt mycket, eftersom det där bara står länkar, det är ju knappast så att folk frågar andra om lov innan bilderna hamnar där.



Men som någon skrev högre upp, det händer ju i otroligt stora utsträckningar att folk tar andras bilder nu om dem tex. finns på weheartit. Men jag tror inte du behöver vara orolig, det händer inte ofta nu för tiden att folk stämmer en annan person bara för att den har lagt upp bilden ifrån weheratit, utan personerna brukar oftast bara be dem ta bort bilden/bilderna eller liknande. Sen om det händer ett flertal gånger, man påstår att det är en själv som tagit bilden eller att man inte tar bort bilden trots att man har blivit ombedd blir ju risken helt klart större att personen som äger bilden stämmer dig. Men somsagt, jag tror inte du behöver vara orolig, det är otroligt mycket andra människor som gör samma sak och därav även jag :)

Skrivet 2011-12-04 kl. 22:03:56
URL: http://jjohhannnaa.blogg.se/
Naomi //

Weheartit är till för att man ska få insperation ifrån bilderna inte kopiera. Men dem flesta som lägger upp biöderna har inget emot att du använder dem så länge du inte säger att det är du som tagit fotot, så det gör inget om du kopierar bilder därifrån! Men om det står att bilden är copyrightad så använd den inte! :)

Skrivet 2011-12-04 kl. 22:20:30
URL: http://naoomis.devote.se
Anonym //

Japp, det är det. Vi snacka med klassen om det för någon dag sen, och jag visste verkligen ingenting, jag hade gjort sånt hundra ggr, men sen nu så gör jag aldrig det mer, för ja det är olagligt. Man mst typ ringa, eller skicka e-mail till personen och be om man får ta den till sin blogg osv.. annars får man betala ganska mkt pengar.

Skrivet 2011-12-04 kl. 22:21:45
Anonym //

Ja det är olaglit, vi har snackat om det, och jag blev minst lika rädd.. visste ingenting om det, men nu vet jag.

man mst typ meddela ägaren till bilden och fråga, annars om den personen '' ägaren '' ser det får man betala en summa pengar..

Skrivet 2011-12-04 kl. 22:26:06
Anonym //

Ja det är olaglit, vi har snackat om det, och jag blev minst lika rädd.. visste ingenting om det, men nu vet jag.

man mst typ meddela ägaren till bilden och fråga, annars om den personen '' ägaren '' ser det får man betala en summa pengar..

Skrivet 2011-12-04 kl. 22:26:08
Al //

You're not 'using' the images, in fact you're just linking to the images which is, in most cases, just fine. Not illegal at all!



Using someone else's image as a part of your blog design (like your header) however is not such a good idea. In such case you would be 'using' the image instead of just 'showing' it.



Posting images on blogs happens all around the world, and it happens a lot. No one will be able to track everyone around the world that uses the image, (it'd be a never-ending, pointless task if someone would do so). And as long you're not making money from using someone else's image I don't think anyone will ever talk about it.



However, if the owner of the picture wants you to remove it from your blog, that's ok of course, you just remove it. They will never go like: ''OOH MY GOD I JUST SAW YOU USED MY PICTURES ON YOUR BLOG I WANT LOTS OF MONEY RIGHT NOW!! :O:O''

Haha, don't worry, that will not happen! :)



And you should understand this: After all this is the internet, copying happens all the time. The internet is too powerful to stop you from doing that.



Really, just don't worry. Keep posting any image you like and if the owner of the picture says you shouldn't (which I think will never happen, but just in case..), just be polite and cooperate.



Happy blogging ;)

Skrivet 2011-12-04 kl. 22:35:45
Al //

Hej,

Don't worry. When you post the images you're just 'showing' the images instead of 'using' it.

When you'd use it as a part of your blog design it isn't allowed though (like your header).



There are so many pictures on the internet that are shared in so many different ways that it's impossible for the owner to keep track of who's sharing it and to keep the actual copyright.



When someone wants you to remove it though, just be polite and remove it, that's just fine. No one will ever go like: 'OH MY GOD I JUST SAW YOU USED MY PICTURES I WANT LOTS OF MONEY RIGHT NOW!!:O:O'

Don't worry, that will never happen haha :)



It's not true when people say it's 'illegal', it's simply not illegal. You're just 'linking' the image.



After all this is the internet. And no one will stop you from using images as the power of the internet is huge.



Please, don't feel scared using other people's images, just use them and if they say it's not fine just remove it.

But I think no one will ever ask you to remove an image..



Don't listen to the commenters above me, calling it 'illegal' (which it is not!) and saying you should pay for it (which you should never do, it's a waste of money!).



Please, post any image you like!



Happy blogging! ;)

Skrivet 2011-12-04 kl. 22:50:28
Al //

Sorry for 2 comments, I thought the first one had disappeared! ;)

Skrivet 2011-12-04 kl. 22:52:02
Anonym //

Det står längst ner på weheartits sida att det är copyright på alla bilder om inte ägaren godkänner typ... ;-)

Skrivet 2011-12-05 kl. 07:11:34
Anonym //

Det står längst ner på weheartits sida att det är copyright på alla bilder om inte ägaren godkänner typ... ;-)

Skrivet 2011-12-05 kl. 07:12:05
Moa //

Jag tror det är okej så länge du skriver vad bilderna kommer ifrån. Så att folk inte tror att det är dina.

Skrivet 2011-12-05 kl. 08:41:30
URL: http://moaviola.blogg.se/
TOVA ♥ //

asså google är väll en sak. men whearit om du skriver att de är därifrån så är det nog okej.. ♥

Skrivet 2011-12-05 kl. 10:11:41
URL: http://knasigast.blogg.se/
Veronica //

alltså det är ju upphovsrättslagen...



om du sparar ner en fotografs bild (tex), lägger upp den på din blogg, och inte skriver vem som tagit bilden, eller var den kommer ifrån, kan du bli anmäld - ja. Fotografens bild är ju skyddad av upphovsrättslagen. Men sidan weheartit har ju som "thing" att dela bilder m.m.. så där vet jag inte riktigt.



Men det din lärare menar är nog detta med upphovsrättslagen. Sök på det och läs mer :)!

Skrivet 2011-12-05 kl. 13:13:22
Emilia //

Det är olagligt, ja :)

Skrivet 2011-12-05 kl. 15:34:38
:) //

Jag tror inte att det är olagligt om man skriver vart den kommer ifrån, när du tar bilder från weheartit så tror jag att du bara behöver skriva att de är från weheartit och om du tar från google vilken webbplats den kommer ifrån. Men det är bara vad jag tror :D Jättefinblogg :D

Skrivet 2011-12-05 kl. 19:32:59
Evelina //

Bilder från google osv kan man ta det är jag nästan säker på men om du tar en bild från en kompis fb på henne kan hon nog anmäla dig skulle jag tro? Det där

Har jag också tänkt på! Det är

Verkligen sjukt komplicerat! Haha

Skrivet 2011-12-05 kl. 19:53:23
:) //

Egentligen är det väl "olagligt" att ta bilder från google... ;) Om du söker på t:ex "äpple" kommer det upp bilder från hela internet. Om jag har skrivit på min blogg om att jag har plockat äpplen och lägger in en bild på det kommer bilden upp på google.

Alltså måste man typ ta kontakt med den personen som har skapat bilden och fråga om man får använda den.

Jättejobbigt..! :(

En webbsida som du får ta bilder från "gratis" är www.flickr.com

Hoppas att det....hjälpte :)

Skrivet 2011-12-05 kl. 20:03:04
Ullis :) //

Hejsan!

Vet inte om någon redan skrivit detta men man får inte ta googles bilder, vad som händer om man gör det vet jag inte. Vill man ha bilder därifrån så får man välja avancerad sökning och sen välja "endast bilder jag får använda" :)



Kram!

Skrivet 2011-12-06 kl. 07:33:02
URL: http://ulrikaslife.blogg.se/
Natalia //

Neej, absolut inte! Jag brukar själv gå in på weheartit, skit bra sida som är till för att folk SKA ladda ner deras bilder. De vill ju säga något med bilden och sedan föra det vidare... Typ.



Kram! //Natalia



http://taliias.blogg.se

Skrivet 2011-12-07 kl. 14:49:16
URL: http://taliias.blogg.se/
F l i s a n ♥ //

jag har också gjort samma fel! Men man får nog inte göra det! Om man tar bilder från weloveit tror jag att man måste säga vem det är som tagit fotot!men jag vet inte säkert!:)



Ha det bra!

Skrivet 2011-12-07 kl. 18:21:00
URL: http://flisansclothes.blogg.se/
Josefin //

Så länge du skriver vart bilden är tagen ifrån. Dvs "källan" så är det inte olagligt. Men ex. Google.se är ingen korrekt källa. Google.se i sig har ju inga bilder osv. de bilder som visar är ju från andra bloggar , tidningar osv. Så då är det ex. tidningen som är den korrekta källan.Även om du hittade bilden på Google.se



Lite svårt att förklara men hoppas det hjälpte lite:)

Skrivet 2011-12-09 kl. 23:41:59
URL: http://twitter.com/#!/jelversson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Jag heter Zara och den här bloggen handlar om min vardag. Läs och kommentera!
RSS 2.0