fiskarnas rätt i samhället

Hahaha rubriken lät jättetönigt men jag gick över plattan idag och såg en ganska hemsk grej, först skrattade jag, sen så tyckte jag bara synd om fiskarna. det var nämnligen såhär att det var några människor som låg i en klump mitt på plattan inlindade i något som såg ut som folie men fiskenät över sig och krokar i munnarna. sen hade dom ritat blod här och där. dom skulle föraställa fiskarna, för det är såhär dom behandlas....




Såhär låg dom. jag tog även en broschyr som hette ''djurplågeri på haven'' som kom från djurens rätt. Ni hittar deras hemsida HÄR. Ovh en sak jag aldrig fattat är alla som säger: jag är vegetarian, varför äter dom fiskar för? okej inte alla, men MÅNGA. Dom har ju också känslor! på broschyren stod det såhär!

VISSTE DU ATT?
- fiskar känner smärta precis som andra djur.
- fiskar har ett rikt känsloliv.
- det varje år dödas 6 miljarder fiskar i Sverige.
BARA I SVERIGE!?
- guldfiskar har visat sig ha minnen från mist ett år tillbaka.
- många fiskar har ett imponerande socialt liv
- fisket omfattas inte áv djurskyddslagen.
- vid sportfiske utsätts djuren för mycket smärta och skador, även om det släpps tillbaka dör många en plågsam död av skadorna.

''
fiskar är ryggradsdjur och dom har i princip samma sorts hjärna som vi människor, fast mindre. Det finns ingen som helst anledning att tro att det inte skulle känna rädsla, ilska, smärta och panik. Varför skulle fiskens inre uppleverser vara annorlundra än andra djurs? Jag anser att i havsfisket i särklass är världens mest omfattade djurplågeri''
- Sverre Sjölander, professor eremitus i etelogi


                                                                                                   

GÅ IN HÄR FÖR ATT LÄSA MER!



Anonym //

vadå plattan?



Haha, prata Svenska Zara! alla vi bor inte i Stockholm! ;) <3

Skrivet 2011-04-17 kl. 23:20:07
Vlad A. //

Very nice campaign...

Skrivet 2011-04-17 kl. 23:38:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Jag heter Zara och den här bloggen handlar om min vardag. Läs och kommentera!
RSS 2.0